ای‌شما!‌ ای‌تمام‌ عاشقان‌ هرکجا

نام یک نفر غریبه را، در شمار نامهایتان اضافه می کنید...؟

لطفا پارسی را پاس بداریم...

دوشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۰۱:۰۲ ب.ظ
نمی دانم این چه وسواسی ست درون من، نسبت به املای زبان فارسی!

آنقدر که وقتی جناب همکار در فیش های انتقالی به حسابداری،‌ کلمه ی "علی الحساب" را می نویسد "الل الحساب" میخواهم خودکار را در حلق مبارکش فرو کنم...

یا وقتی به جای اکسیر حیات مینوسید اکسیر حیاط!!!! (حیاط هم اکسیر دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟) تصور کنید چه حالی به من دست میدهد! در حالی که مجبورم سکوت پیشه کنم...

یا آن رفیق گرمابه و گلستانمان (فامیل دور!) وقتی توی گفتگوهای تلگرامی اش (معادلی برای تلگرام نجستم) واژه ای را با املای اشتباه تایپ میکند، نمیتوانم تذکر ندهم.

یا تصور کنید داداش کارفرما و جناب همکار وقتی برای من فیش یا یادداشتی می گذارند و من می بینم حتی اصول اولیه ی نگارش هم در این خط رعایت نشده! و حتی نمی توانم حدس بزنم منظور نویسنده چه بوده!!!!  (البته این یکی انصافا برمیگردد به بدخطی دوستان، یعنی وارد مقوله ی خوشنویسی املا میشود)

یعنی چه دارد بر سر زبان فارسی مان ، زبان مادری مان می‌ آید؟؟؟
چرا ادب پارسی را پاس نمی داریم؟؟؟؟؟
به قول بچه ها داریم به کجا میرویم؟؟؟؟؟


پ.ن1 .قبلتر ها فیلم سینمایی دیدم که اسمش به هیچ عنوان یادم نمی آید. فقط یادم است که چندتا دختر و پسر ماجراجو دنبال حقیقت و مقابله با شر بودند.
و عمه ای داشتند که معلم زبان بود و به شدت به رعایت دستور زبان حساس بود
وقتی نیروی شر فیلم به خانه ی عمه یورش برد، عمه را مجبور کرد نامه ای بنویسد و در آن دروغ بگوید
عمه هم نامه را نوشت. نامه ای پر از غلط املایی
و بچه ها وقتی غلط املایی های عمه را کنار هم گذاشتند، به رمزی رسیدند که توانستند نیروی شر فیلم را نجات دهند

گاهی با آن عمه ی وسواسی همزادپنداری میکنم!!!

پ.ن.2 : خواهشا برای آرامش اعصاب همکارانتان هم که شده خوش خط تر و با غلط املایی کمتر یادداشت بگذارید!

پ.ن3: با عرض پوزش از فامیل دور، داداش کارفرما و جناب همکار که آبروی حقیقی شان را در دنیای مجازی به هیچ انگاشتم!!! پوزش...

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۱/۱۱
  • ۴۵۹ نمایش
  • امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ

نظرات (۷)

  • دچــ ــــار
  • ما که نمیشناسیم :)
    قبلتر ها فیلم سینمایی دیدم که اسمش به هیچ عنوان یادم نمی آید.

    این جمله هم  هم یک یک کم دارد فکر کنم :)
    پاسخ:
    یه منظورم این بوده:
    قبلترها فیلم سینماییی (سینمایی ای) دیده بودم
  • دچــ ــــار
  • اگه دقت بشه «زبان» یکی از مولفه های اصلی هویت فرهنگی ملت ها محسوب میشه :)
    پاسخ:
    بله. و ما نگرانانیم!
    http://lucy-may.blog.ir/1394/08/17/post-1392
    اینم پست پارسال منه در این باب!


    +و البته این پست هم منوبه فکر فرو برد:
    1ashena.ir/1395/09/19/Dyslexia-و-یک-سرگذشت

    همین!
    پاسخ:
    پست های جالبی بود

    البته گمون نمیکنم این جناب همکار ما ازون اختلالات داشته باشه.چون در زمینه های دیگه هم همینجوریه
    بیشتر بی حوصلگی و حواس پرتیه

    ولی فامیل دور رو شک دارم. بعید نیست ازین ناهنجاریا داشته باشه!
    آره خب همه رو نمیشه اینطوری تصور کرد!
    منظورم این بودکه کلا جالبه!
    مهم اینه که رواعصاب منم هست!
    شما نبودی یه مدتی همه میترسیدن برای من کامنت بذارن غلط املایی داشته باشن! :))
    پاسخ:
    بله خیلی جالبه

    آدم نباید کلا زود در مورد دیگران قضاوت کنه
  • فامیل دور دورد
  • سلام 
    حالا آبرو شرف ما رو بردی چی رفت تو جیبت بابا من با زبان شیرین پارسی مشکلی ندارم اصلا اینکه نرفتم انگلیسی یاد بگیرم برا اینه که معتقدم باید زبان فارسی بین المللی باشه
    ولی چه کنم املای کلمات یادم میره من و آقای همکار از نظر واکنش های مغزی از یک مشکل زنج میبریم در عین حال که میدونیم داریم غلط مینویسیم ولی باز مینویسیم 
    من سر کلاس جلو دانشجوها چنان سوتی هایی دادم که جرات گفتن ندارم
    پاسخ:
    آبروی تو رفت تو جیبم
    اصلا تو و آقای همکار یه عالمه تفاهم دارید!
    طوری نیس فامیل،اینم یه مریضیه،مث سرطان،چیز خاصی نیست
  • فامیل دور دورد
  • ببین یه خاطره از املا برات بگم من کلاس سوم دبستان یه املا نوشتم سه شدم همه کلمات غلط بود بعد جدا از غلط بودن اصلا اون چیزی که معلم گفته بود من ننوشته بودم بلکه خلاصه ای از جملات معلم رو نوشته بودم بدونه فعل و فاعل و کلی دعوا شدم که چرا اینجوری املا نوشتم

    پسر خواهر من الان کلاس دوم و دقیقا همین حرکت رو انجام داده معلمشون املا گفته و اون هرچی که دلش خواسته نوشته حوصله نداشته بنویسه جملات معلمشون رو خلاصه کرده و هیچ کدوم از نقطه ها و سرکاف را نذاشته تمام ایرادات خاله توش جمع شده و دقیقا شده هشت نمیدونم یا نه وبه خاطر این حرکت کلی دعواش کردن خیلی خواستم نصیحتش کنم ولی ددیم بچه همون مشکل من رو داره کاریش نمیشه کرد
    پاسخ:
    طاهره تو همین پست خانم لوسی می یه لینکی گذاشته.
    اونو بخون. احتمالا تو هم همون اختلال رو داشته باشی

    خیلی جالبه که هنوز هم اینقدر غلط املایی داری
  • فامیل دور دورد
  • نه اشرف من مشکل رو خونی یا فهم ندارم اتفاقا برعکس من فوق العاده تو این قضیه مهارت دارم مشکل اصلی من کم حوصلگیه من املای درست کلمات رو میدونم توی تایپا که اکثر چون سر سریه غلط مینویسم  ولی من بیشتر از سر کم توجهی و اینکه دقت نمیکنم توی نوشتن البته پسرا قضیشون فرق میکنه اونا کلا مشکل روخونی درک مطلب و نوشتن دارن کلا ضعیفن توی این قضیه 
    پسر خواهر من مشکلش دقیقا عین منه حوصله نداره وقتی داره املا مینویسه کامل گوش نمیده داری چی میگی خودش هرچی میخواد مینویسه و اصلا به ما توجهی نمیکنه اینه که معلمش کلافه شده از دستش که چرا این مدلیه 
    پاسخ:
    خوب میشه طاهره. صد سال اول زندگی اینجوریه

    پسرا کلا مشکل درک دارن !!!‌ (شکلک انجمن وبلاگداران فمنیست!!)

    طاهره به نظر من تو با معلم بچه یه دیداری بکن، تو رو که ببینه به کنه قضیه پی میبره!!!
    تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.

    در این برهه ی تاریخ، مادر دو فروند کوچولوی بازیگوش هستم!
    علی کوچولویی که از دیوار سفیدکاری بالا میرود
    و فاطمه حسنایی که در حال آموزش بالارفتن از دیوار است!

    و مادری که خداوند از دست این دو ترکیبِ عالی صبرش دهد!!

    ....
    هرچه که اینجا می نویسم، صرفا برداشتهای شخصی ذهن یک انسان است. پس دلیلی ندارد که حتما و قطعاً اشتباه نباشد. چرا که انسان ممکن الخطاست...
    من اینجا بلند بلند با خودم حرف می زنم.
    خطابهای پندآموز مرا فقط خطاب به خودم بدانید.

    بایگانی