ای‌شما!‌ ای‌تمام‌ عاشقان‌ هرکجا

نام یک نفر غریبه را، در شمار نامهایتان اضافه می کنید...؟

خودکشی تون مبارک!

جمعه, ۲۹ آذر ۱۳۹۸، ۰۸:۰۱ ب.ظ

تو کل سال که میری خونه ی فامیل، کوفتم نمیارن بخوری، اون وقت شب یلدا که میشه، از شیر مرغ تا جون آدمیزاد سر سفره پیدا میشه... اکثرا هم سردیجات! از انار و هندونه و ژله گرفته، تا پفیلا و لواشک و آش و کوکو و تخمه و آجیل و قص علی هذا!

باز جای شکرش باقیه که گرونیه!


همه ی فامیل هم خوشحال و خندون، جمله این اقلام رو قروقاطی میریزن تو حلقومشون، جوری که اگه همه اینا رو بریزی تو نیروگاه فردو، یه کیلو اورانیوم غنی شده تحویلت میده!


شبم تا صبح از دلپیچه و سنگینی هیچکدوم خوابشون نمیبره.

آخه اینکه دیگه اسمش یلدا نیست! انتحار دسته جمعیه!



پ.ن: خواهشا شب یلدایی مواظب خودتون باشید. آغاز فصل سرماست، به هیچ وجه هندونه نخورید که با دست خودتون دامن زدید به مریضیتون...

گول این حرفا رو هم نخورید که هرکی شب چله هندونه بخوره مریض نمیشه، یا قدیمیا شب چله هندونه میخوردن! آخه قدیم وسط زمستون هندونه کجا بود؟؟ مگه سردخونه داشتن؟؟

 اصلا قدیمیا عقل تو کله شون بوده، مث ما نبودن که هرچی شنیدن باور کنن!

  • موافقین ۶ مخالفین ۴
  • ۹۸/۰۹/۲۹
  • ۲۳۷ نمایش
  • امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ

نظرات (۱۴)

 سلام، شب یلداتون پیشاپیش مبارک:))

 آره این پرخوری و با هم خوری خیلی برای معده اعصاب آوره

 و این اعصابش رو تو دلمون وسط خواب همون شب پیاده می کنه

 و این هندوانه که ما دورش رو خط کشیدیم:)

پاسخ:
سلام
یلدای شماهم مبارک

عبارت اعصاب آوره رو نفهمیدم ینی چی؟ منظورتون عذاب آور بود؟

بچه ها سفارش دادن براشون پشمک و باقلوا بگیرم ببرم خوابگاه میخوان خوابگاه شب یلداا بگیرن نمیدونستم اصفهانیاا اینقدر شب یلدا براشون مهمه 

البته نمیدونم شاید برای یزدیاا مهمه یا شاید برا همه جاا مهمه فقط  ما توی خونه به یلداا اهمیت نمیدیم 😁😁😁 

 

پاسخ:
ما از قدیم اهمیت میدادیم، یادش بخیر ننه مون کرسی مینداخت و آجیل میگرفت میرفتیم خونه ش، کجایی ننه؟؟
  • دختـرِ بی بی
  • ماکه هرسال هندونه میخوریم هیچیمونم نمیشه:‏)بعدم یسری هندونه ها هست که مال فصل پاییزه و قدیما ازهمینا شب چله میخوردن ما هم الان ازهمینا نگه داشتیم
    پاسخ:
    شماها دیگه رویین تن شدید ازبس یلداها هندونه خوردید!!!
    آخه هندونه طبعش سرد و تره به شدت! اول فصل زمستون مثل سم میمونه! پاییزی و تابستونی هم نداره،مواظب خودتون باشید

     منظورم خورد شدن اعصابش است...

    پاسخ:
    آها. اصطلاح جدیدی بود. نشنیده بودم تا حالا
  • دختـرِ بی بی
  • :‏)میدونم...آخه گفتی قدیماوسط زمستون هندونه کجا بوده؟گفتم ازین هندونه ها داشتن لابد
    پاسخ:
    گمون نکنم. 
    یه متنی خوندم که اصلا قدیما این چیزا رو نمیخوردن. یه روایتی هم هست که در آغاز فصل سرما سردی نخورید. ولی در پایانش سردی بخورید.

    این هندونه ها رو میذارن تو سردخونه. دم یلدا میارن بیرون
  • خانوم میم
  • سلام مامانِ علی

    خوبین؟ 

    با اون نخوردن هله هوله موافقم

    به اعتقاد قدیمی ها هم کاری ندارم و اصلا الان واسه اولین بار از شما شنیدم 

    ولی اتفاقا هندونه چیز خوبیه مریض هم نمیکنه (هرچند اگر مریضی بر اثر سردی کردن نباشه ها) مثلا واسه سرماخوردگی بد نیس

    چون هندونه یه عالم آب هس درواقع با یذره ویتامین و فیبر و قند و اینا.....

    خلاصه  ک یلداتون مبارک :)

    پاسخ:
    سلام بر شما

    قربانت عزیزم

    کلا نظرات پزشکی جدیدی دارین شما :)

    هندونه به خاطر سردی و تری زیادش اصلا مناسب این فصل نیست. ولی برای تابستون محشره. من خودم یکی از طرفدارای پروپاقرصشم :)
    یلدای شما هم مبارک :)
  • دچارِ فیش‌نگار
  • حال منو گفتید از دیشب تا صبح :)

    پاسخ:
    ای کاش به صورت یه پکیج فرهنگی میدادن ببریم !!
  • دچارِ فیش‌نگار
  • جیب

    پاسخ:
    آخه ژله و هندونه رو که دیگه تو جیب نمیریزن

    آخه وقتی دیگه گیرمون نمیاد این چیزا رو بخوریم!!

    تازه شب یلدا اگه هندونه نخوری که اصلا اشکال شرعی داره!

    حرومه بخدا...

     

    پاسخ:
    این هم واقعا نکته ی مهمیه. میزبانان عزیز باید توجه کنن بهش!

    شما هندونه بخور، لرزش پای خودت 
  • دچارِ فیش‌نگار
  • اینا که سردی جات بود و گفتید که دوس ندارید :|

    پاسخ:
    من که عمراً تو مهمونی چیزی بریزم تو جیبم. برا شمایان گفتم!

    سلام

    به شخصه بیش از دو یا سه مدل پدیده نمی‌تونم تو شکمم جا بدم

    سنگینی بعدش خیلی برام عذاب آوره

    حتی اردو هم که می‌رفتم بچه بودم، ته تهش دو سه مدل خوراکی برده بودم

    یبار انقدر خوردم تا مدتها از اردو بدم میومد اصلا!!

    تعادل آدم بهم می‌ریزه واقعا....

    خودم برای مهمون هامم هیچوقت این مدلی پذیرایی نمی‌کنم بین پنج چ مدل غذا مخیرش کنم، یا باید معدشو عذاب بده و همه رو بچشه یا باید چشمش دنبال غذاها بمونه.

     

    پاسخ:
    سلام

    اینکه انقدر خودکنترلی داشته باشی که بتونی از اون همهقرار خوراکی خوشمزه بگذری مردی میخاد! تقوا میخاد ... تقوااا
  • دچارِ فیش‌نگار
  • ما هم که شده تا صبح طولش میدیم که همه پذیرایی هاشون تموم بشه بعد میریم

    پاسخ:
    چاره ای هم نیست البته، پول بالاش رفته!

    به قول معروف اینا دیگه واسه صاحبخونه تشت نمیشه

    همه پست یه طرف 

    این جمله تون یه طرف :))

    این :

    ای کاش به صورت یه پکیج فرهنگی میدادن ببریم 

     

    قشنگ بود :)

    ولی من یادمه قدیمی ها (پدر بزرگ هامون مادربزرگ هامون تو شب یلدا هندونه خوردند :) 

    درسته سردخونه از نوع برقی نداشتند ولی از نوع سرداب خانه ی داشتند و الانم تو شهرهای ایران موجوده :) 

    مثلا شهر یزد که پر از اینگونه سردآب هاست.

     

     

    هر چند من شب یلدا یا کلا زمستون میل مون به خوردن هندوانه نیست :)

     

     

    پاسخ:
    سلام
    ممنون

    یلدا مال خیلی پیش ازیناست، برمیگرده به چندصدسال پیش، من منظورم از قدیم همون سالهای خیلی دپره،وگرنه زمان پدربزرگای ماکه خیلی سال پیش نمیشه!
    منم حالم بد میشه، حتی اگه کسی رو ببینم که داره هندونه میخوره!

    پدر بزرگای من در سال ۱۳۰۰ و ۱۳۱۰  زندگی کردند ها مثلا اونموقع ها هندوانه خوردند ها ؛) یعنی اون زمان یکی از پدربزرگای من (طرف پدری)  با وجود ۵ و ۴ تا بچه مراسم شب یلدا گرفتند ها :)) 

    این خیلی خیلییی سال پیش بوده ها ؛))😀

    یعنی حدودای همون ۱۰۰ سال پیش :))  حالا با تخفیف میشه ۹۸ سال پیش :))

    نمیشه ؟!:)) 

     

     

     

     

     

    پاسخ:
    باشه بابا تسلیم نزن:))
    این مسئله ای که من مطرح کردم یه مسئله ی کاملا پزشکیه ها، از خودم درنکردم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

    در این برهه ی تاریخ، مادر دو فروند کوچولوی بازیگوش هستم!
    علی کوچولویی که از دیوار سفیدکاری بالا میرود
    و فاطمه حسنایی که در حال آموزش بالارفتن از دیوار است!

    و مادری که خداوند از دست این دو ترکیبِ عالی صبرش دهد!!

    ....
    هرچه که اینجا می نویسم، صرفا برداشتهای شخصی ذهن یک انسان است. پس دلیلی ندارد که حتما و قطعاً اشتباه نباشد. چرا که انسان ممکن الخطاست...
    من اینجا بلند بلند با خودم حرف می زنم.
    خطابهای پندآموز مرا فقط خطاب به خودم بدانید.

    بایگانی