ای‌شما!‌ ای‌تمام‌ عاشقان‌ هرکجا

نام یک نفر غریبه را، در شمار نامهایتان اضافه می کنید...؟

بین الامرین

چهارشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۰۲ ب.ظ

چه اشکالی داره اگه یه مقدار هم به جبر معتقد باشیم؟!

اینکه فلان اتفاق که افتاد، باید می افتاد!

یا فلان مقدار پول که از دستم رفت، رزق من نبود!

یا مریضیِ بچه، واقعا از حیطه ی اختیار من خارج بود و ربطی به سهل انگاری من نداشت...


اعتقادِ زیاد به اختیار، باعث میشه اشتباهاتمون، افسرده و سرخورده مون کنه و کمی جبر، آدم رو مجاب و آروم میکنه...


ولی چطور میشه مرزِ درستِ بین جبر و اختیار رو پیدا کرد؟! که زیاد از زیر بار مسئولیت شونه خالی نکنی، و از اون طرف، بیش از حد خودت رو سرزنش نکنی!

کجاها دست ماست و چه چیزهایی دست ما نیست؟!


  • امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ

نظرات (۲۸)

همه چیز جبره و کلا زندگی بیخود و الکیه حوصله فک کرون به این سوالای سختم ندارم 

گفته باشم اصلانم حوصله بحث فلسفی و توضیح و تعبیر 

یه چشم بگوو فقط که اعصاب مخالفت  ندارم اصلاا

 

پاسخ:
من اون دیسلایک قرمز کوفتی رو گذاشتم اونجا که اگه تو حال نداشتی به فلسفه فک کنی بیای راحت بکوبی روش و انقد حرص نخوری! منم حرص ن ی!
خدایا با کیا شدیم هشتاد میلیون؟‌!

اون کوفتی هم کوبیدم خیالت راحت کاش بمیریم تموم بشه این لامصصصصصب 

پاسخ:
باریک الله
اصلا اون کوفتی رو هم برمیدارم که خیال هردومون راحت بشه
احح
  • میرزا مهدی
  • همین الان به یکی توصیه کردم چطوری خودش رو با کف و صابونِ روی سرش آروم کنه. فکر کنم سبوی گرامی هم نیاز به توصیه های من داره :)) واه واه

     

    و اما:

    ما یه چی داریم به اسم قضا و یه چی دیگه داریم به اسم قَدَر. یا همون قَدْر و اندازه ست.

    این رو بخون

     

    http://www.x-shobhe.com/shobhe/9569.html

    پاسخ:
    نمیدونم چش شده،اصاب مصاب نداره

    ممنون از لینک. خیلی مفید بود
    سوال من بیشتر اینه که وقتی خودت زیر دیوار ترک خورده ننشستی ولی از نشستن دیگران آسیب دیدی، این چقدرش جبره و چقدرش اختیار؟
    همیشه سر این مرزبندیا گیرافتادم

    تقریبا هیچی دست ما نیست

    ولی به هر حال مسوولیم

    :/

    پاسخ:
    :|
    الان شما معتقد به جبرید یا اختیار؟؟!

    معتقد به همونی ام که شما تیتر زدید

    پاسخ:
    لاجبر و لا اختیار
    به قول شاعر:
    ما را به جبر هم که شده سر به راه کن
    خیری ندیده ایم ازین اختیارها
  • وصله ی چادرِ مادر
  • خب اهل بیت پاسخ دادن و خودتون هم تو عنوان اوردید.

    زندگی ما یه جورایی مث اون فیلم نمایش ترومنه :) اینا دین و ایمون ندارن ولی گاهی میشه فیلماشونو مصادره به مطلوب کرد

    پاسخ:
    راستش از نظر تئوری خیلی مطالعه کردم در موردش و قبول دارم، از نظر مصداقهایی که توزندگی پیش میاد آدم تو دوراهیی قرار میگیره

    دوتا از شاگردای ابوعلی سینا داشتن سر جبر و اختیار دعوا میکردن یکیشون میگفته جبر یکیشون میگفته اختیار

    ابن سینا واسه اینکه این مسئله رو حل کنه بهشون میگه یه پاتون رو بالا بگیرید و بایستید یه لنگه پا می ایستند بعد میگه حالا اون یکی پا هم بالا ببرید نمیتونند  میگه جبر و اختیار ما این شکلی هستش 

    اگه فهمیدی ابن سینا دقیقا چی گفته  برام توضیح بده؟؟؟؟ دو نمره

     

    پاسخ:
    یادمه یه بارم دکتر بخشی، ابوالقاسمی رو برد پای تخته که یه لنگه پا وایسه!
    فکر کنم هر دوشون یه منظور داشتن

    تو اگه تونستی بگی منظور دکتر بخشی چی بوده سه نمره داری :))

    حسن اش اینه که تمرکز رو بزاریم برای پساواقعه و دنبال راه حل باشیم، نه غصه دیروز

     

    اما مرزش‌ لحظه غفلت از مسئولیته

    ای که دستت می‌رسد کاری بکن...!

    پاسخ:
    یعنی میخواید بگید راز ما نیست شناسایی راز گل سرخ؟؟

    من فکر کنم خیلی درگیر اینم که نقش خودم و آدمای اطرافم در حوادث رو جستجو کنم

    سلام

    الخیر فی ماوقع:))

    یا به قول آقای پناهیان بپذیریم رنج وجود داره.

    پاسخ:
    سلام
    اتفاقا گیرم اینه که حد این جمله کجاست؟

    با رنج مشکلی ندارم، رفیقیم باهم :)

    کلا همه جبره اون اختیاره رو هم‌گذاشتن بعدش بندازن گول خودمو

    پاسخ:
    :))
    یعنی حتی گند جورابمونم جبریه؟؟ چه جوری میشه؟
  • مهرزاد شهسوار
  • سلام خسته نباشین
    لطفا" وب منو لینک کنین که در این حرکت شما ثواب عظیم و برکتی فراوان نهفته است.منتظر جوابتون هستم

    پاسخ:
    سلام
    اگه ثوابش رو تبیین کنید بهش فکر میکنم!
  • نرگس بیانستان
  • نظری ندارم😐

    پاسخ:
    با تشکر :)

    خب ی جایی ادم تلاشش رو میکنه و نمیشه این دیگه دست اون نیست و به نوعی مشیت الهی

    ی جایی ادم تلاششو نمیکنه و نمیشه این ایراد خودشه

    ی جایی هم ادم تلاششو نمیکنه و میشه اونم لطف خدا و مشیتشه

    ی جایی هم ادم تلاششو میکنه و میشه این قاطی اختیار خودشو و مشیت و لطف خداست

    فک کنم البته:)

    پاسخ:
    یه جاهایی هم به آدم مربوط نیست، ولی پیش میاد.
    من در اونجاها هم میخوام ربط اتفاق رو به خودم پیدا کنم

    البته فرمایشاتتون درسته، ولی در مقام عمل سخته تشخیصش

    گاهی میگم خدایا این چیز بشه(اختیار)، خدا میگه نه عزیزم این چیز نباید بشه(جبر)... میگم این چی(اختیار) میگه صبر کن فعلا(جبر)... میگم این یکی چی اینو که اقلا بده (اختیار)میگه جهنم و ضرر، باشه (جبر)

    الان زور کدوم بیشتر؟ جبر :| 

     

    پاسخ:
    منم بنظرم آخرش زور جبر بیشتره

    وای  سادات خدا خفه ات نکنه خیلی خندیدم:) 

    پاسخ:
    نوش جونت :))

    جدی چرا جوراب بوی بد می ده:دی 

    مسئولین پاسخ گو   باشن:دی

    پاسخ:
    گفتن که همه چیز جبره! 
    مسئولین پاسخگوی اختیارات خودشونم نیستن! دیگه جبر که هیچ!

    سبو جان خیلی  عزیزی:)

    و البته سایر  کاربرها:) 

    نظر هر کدومشون  یک لطفی داشت واقعا:دی

    وای  خدیاا شکرت، چقدر خوب بود، خندیدم چقدر:)

    پاسخ:
    جدی؟
    خوشحالم که انقدر خنده اومده رو لبات :)

    بیانستان که بی نظیر  بود، وای حسان که اصلا خیلی  باحال  بود، خلاصه تک  تک اسم  نبرم، وقت برنامه رو به اتمامه، از همه عزیزان  تشکر  میکنیم:دی

    خودتم که سادات جان بیا ببوسمت:)

    پاسخ:
    از همه عزیزانی که از راههای دور و نزدیک قدم رنجه فرمودند!

    همه چیز جبره به جز اون قسمتهایی که به نوعی به اعمال، افکار، نیات و رفتارها و به طور کلی انتخاب های ما برمیگرده که اون هم اختیار مطلق نیست، اما آزادی و اختیارش به نوعی، اما باز هم تحت مدیریت خدا، بهمون تا حدی داده شده....

    البته ماها نمیتونیم دقیق مرزها رو تشخیص بدیم، اما کلیتش اینه.. 

    پاسخ:
    بدیش اینه که مرزها رو نمیشه تشخیص داد، و به همین دلیل نمیشه حیطه ی عملکرد و تقصیرات خودمونم مشخص کنیم.گاهی میندازیم گردن جبر

    اقااااااااا بی خیال... چقدر فکر می کنید رو این مساِئل :))))))))))

    پاسخ:
    آره،خودمم به این نتیجه رسیدم که خیلی فکر میکنم! نمیدونم خوبه یا بد

    سلام مومن. جزاکم الله خیرا

     

    عرض کنم که نه جبر جبر و نه اختیار اختیار....

    یه مثال بزنم...

    یه نفر میره تو ارتش....اول کار اختیار داره که بره تو ارتش یا نره...اما وقتی رفت، دیگه باید تابع قانون اونجا باشه...پس جبر داره...

    بعضی ها در مورد حرف قرآن که میگه :"لا اکراه فی الدین" همین شبهه را وارد کردند که این چه دینیه که از طرفی گفته اجباری نیست اما از اون طرف هم اجبارت می کنه....جوابش همینه...

     

    نه جبر جبر و نه اختیار اختیار...

    اینطوری هم نیست که جبر باعث اذیت و آزار بشه...

    مثلا یه نفر مختاره که ازدواج بکنه یا نکنه....ولی بعد جبر داره که زندگی مشترکش را مدیریت کنه...در عین حال لذت هم میبره...

    مثالش زیاده...

    در واقع ما اختیار داریم که درست رفتار کنیم یا نکنیم....در هر حالش، نتیجه ش جبریه که حاصل اون اختیارمونه...

     

    عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب

    یا علی

    پاسخ:
    سلام
    مثالهاتون عالی بود، 
    ولی خب اومدیم و کسی نخواست بذه تو ارتش، یا مثال عینیش کسی نخواست طوق بندگی خدا رو بندازه گردنش، اونوقت نیازی نیست تابع قانون خدا باشه؟

    منم خیلی درگیر بودم و آخرش این جواب رو برای خودم ساختم

    مثل بازی کامپیوتری می مونه

     

    تو کاملا اختیار داری که کدوم دکمه رو بزنی و به کدوم سمت حرکت کنی، اما با زدن دکمه فقط حرکت میکنی نه پرواز. این جبریه. تعداد دکمه هایی هم کع داری محدوده و مجبوری با همون ها سر کنی. ولی خب سازنده بازی هم جوری طراحی اش کرده که با همون دکمه ها و همون قابلیت هایی که به کارکترها داده بش بنده شد. شاید سخت به نظر برسه و حتی غیرممکن اما صف طولانی از اونایی که تونستن موفق بشن مثال خوبی که میشه توی همین دنیای قاراشمیش هم به نتیجه دلخواه رسید. توی دوراهی اگه از چپ بری میرسی به هیولای آبی(مثلا) که از روی جبر همونجا بوده اما اینکه تو این راه رو انتخاب کنی یا نه دست خودته. راه راست هم موانع خودش رو داره و اگه از اون سمت بری بهشون بر میخوری. حالا یکی از راه ها بیشتر مانع داره، که برای فرار از اون راه هم باید درایت و عقلانیت و توکل داشته باشی هم اینکه نفر قبلی بازی ( پدر و مادر و کسایی که از بوگی رومون تاثیر گذاشتن) تو کدوم مرحله ولمون کردن. این قسمتش دست خودت نیست و جبریه. اما داور مسابقه هم حواسش تمام مدت هست و بر اساس میزان تلاش خودت و اینکه چقدر از راه سخت تر رو رفتی نمره میده. یعنی تاثیر اون جبر فقط در طول زندگیه و مثل سوال امتیازی توی امتحانات نمره اش اضافیه و اگه خالی بزاریش چیزی ازت کم نمیشه. 

     

    نمی دونم خوب تونستم توضیح بدم یا نه. 

    پاسخ:
    سلام، بله توضیحاتتون خیلی خوب بود،بهرحال هرکسی به یه شکلی به جواب میرسه :)

    من که میگم مجبووووووریم چجوووووورم!

    ازونجایی که آدم و حوا گناه کردن،به خاطر اونا ما مجبور شدیم بیایم تو این دنیا:/ خب به ما چه که مامان بابامون سیب ممنوعه دوست داشتن؟

     

    پاسخ:
    حالا فکر میکنی ما میموندیم بهشت زندگیمون گلستون بود؟
    اونجا هم یه کدخدا میذاشتن بالا سرمون به نام روحانی! میپکید تو آیندمون

    سلام مومن. جزاکم الله خیرا

     

    عرض کنم که یه نفر اگه غذا نخوره چی میشه؟ یا اگه غذا بخوره ولی مثلا خفاش بخوره؟(لبخند)

    اختیار غذاخوردن، نیازشه...پس جبره....اما اینکه چی بخوره، اختیارش با خودشه...پس اختیاره...بعد عواقب این غذاخوردنش چی میشه، باز جبره....

    یعنی اصلا نمیشه کاملا تفکیک کنی..درهمه....

    نه جبر جبر، نه اختیار اختیار...

     

    عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب

    یا علی

    پاسخ:
    بله،واقعا قابل تفکیک نیست
    اگه بخوایم خیلی بهش فکر کنیم برد مغزمون میسوزه!

    به این مومن- یازهرا- هم عرض سلام و ادب دارم...

     

    عارضم خدمت شما که نسل آینده هم در مورد ما همین تفکر را دارند....به ما چه که پدر و مادرمون فلان بودند...پس ما باید خوب باشیم...

    این امکان برای هر کس فراهم شده که هم خودش و هم نسلش را ارتقاء بده...

     

    پاسخ:
    احسنت.نکته ظریفی بود
    منم به این قضیه درمورد علی خیلی فکر میکنم، به خودم میگم اگه من ایرادهای تربیتی خودم رو رفع نکنم، درآینده علی هم مثل میگه تقصیر از تربیتم بود

    سلام

     

    اینکه پدر مادرهامون چه رفتارهایی داشتن و چه تربیتی در پیش گرفتن، جبره.... و ما هیچ نقشی توش نداشتیم.

    اما اختیار داربم که اون نقاط منفی رو در خودمون رفع کنیم. و اگر نکنیم خودمون مقصریم....

    حالا نکته اش اینجاست که ممکنه گاهی خیلی سخت بشه و ما ناامید که اصلا نمیشه.... خوش به حال فلانی که از بیس کلی صفات خوب داشته و غیره....

    اما فرق ما و خدا اینه که خدا با توجه به داده هاش ازمون توقع داره. ما رو با بقیه مقایسه نمی‌کنه

    با خودمون و امکانات و شرایطمون قیاس می‌کنه....

    لایکلف الله نفسا الا وسعها منظورش همینه.

     

    البته نوشته ام از دل نظرات دراومد. اصل پستت نبود. نظر منم همونه که جبر و اختیار در همه....کاملا درهم تنیده شده...

     

     

     

     

     

    پاسخ:
    سلام
    یه استادی داشتیم که مدام میگفت، خدا کاراش به آدمیزاد نرفته :) 
    کامنتت تقریبا همون مضمون رو زنده کرد :)

    درباره اون مثال ابن سینا هم همونیه که دوستان گفتن. شما اختیار داری که پای راستت رو بیاری بالا، یا نیاری بالا. اما وقتی یه پات بالا باشه دیگه نمیتونی پای چپت رو بیاری بالا، چون میفتی ! (جبر)

    پاسخ:
    خود جبر و اختیار تقریبا برام جاافتاده، با مفاهیمش مشکلی ندارم، توی مصداقهاش گیرم، که بقول دوستان نیازی به دونستنش نیست، چرا که اصلا قابل تفکیک نیست

    به نظرم هیچ انسانی جواب این سوال رو نمیتونه بده چون ما به زمان و مکان محدود هستیم، نه توانایی تکرار یک واقعه تو گذشته رو داریم که بدونیم اگر فلان جزئیات رو تغییر میدادیم چی میشد و نه میتونیم آینده رو 100% پیش بینی کنیم. ما تمام زندگی رو قراره تو خوف و رجا بگذرونیم، کدوم تقصیر من بود، کدوم تقصیر بقیه، اونهایی که تقصیر من بود چی میشه، آیا درست عمل کردم، آیا راه رو اشتباه رفتم و ... .

    پاسخ:
    ممنونم از نظرتون
    مطالب مهمی رو بیان کردید

    باید به درستی و نادرستی اعمالمون فکر کنیم فقط
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

    در این برهه ی تاریخ، مادر دو فروند کوچولوی بازیگوش هستم!
    علی کوچولویی که از دیوار سفیدکاری بالا میرود
    و فاطمه حسنایی که در حال آموزش بالارفتن از دیوار است!

    و مادری که خداوند از دست این دو ترکیبِ عالی صبرش دهد!!

    ....
    هرچه که اینجا می نویسم، صرفا برداشتهای شخصی ذهن یک انسان است. پس دلیلی ندارد که حتما و قطعاً اشتباه نباشد. چرا که انسان ممکن الخطاست...
    من اینجا بلند بلند با خودم حرف می زنم.
    خطابهای پندآموز مرا فقط خطاب به خودم بدانید.

    بایگانی