ای‌شما!‌ ای‌تمام‌ عاشقان‌ هرکجا

نام یک نفر غریبه را، در شمار نامهایتان اضافه می کنید...؟

اونور آب!

سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۳۸ ق.ظ

چیزی که من بعد از دیدن قسمتهای زیادی از «زندگی پس از زندگی» بهش رسیدم، اینه که خدا بعد از مرگ آدم، هیچ عذر و بهونه ای رو ازمون قبول نمی کنه...

شرایطم سخت بود، فلانی مقصر بود، تحت فشار بودم... مجبور شدم... دست خودم نبود و ...( ولا یعتذرون)

ما دقیقا عین عملمون رو بعد از مرگ دریافت میکنیم، اونم بطور کامل... (یوم توفّی کل نفس ما عملت) 

و چیزی که برام جالبه اینه که همه تجربه گران مرگ، خودشون زشتی یا خوبی عملشون رو اونجا با تمام وجود قبول دارن، و هیچکس نمیتونه در پیشگاه نفس خودش ادعا کنه که مقصر این عمل من نبودم!



پ.ن: بنظرم عباس موزون یکی از بزرگترین خدمات رو داره به کشورمون انجام میده. ایمان به غیب و جهان بعد از مرگ، هرچند برای خیلی از ماها بطور تئوری جاافتاده، ولی همین اخبار جسته گریخته از آدمای مختلف و پیدا کردن شباهتهای این سفر، تاثیری ورای چیزهایی که تو کتب دینی خوندیم روی ما داره.

پ.ن۲: ایمان به جهان بعد از مرگ... چیزی که به لطف دنیاپرستی ها و لاکچری بازیهای این روزامون، کلا فراموشش کردیم

پ.ن۳: روضه های ارباب هم شروع شده... اگه اینور اونور، اشکی ریختید و دلتون شکست، ماروهم یاد کنید🙏
  • امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ

نظرات (۱۰)

ان شاءالله مرگ سرخ نصیب ما بشه و کوچیدن از دنیا، اول خوشی های زندگیمون باشه...

پاسخ:
آخ گفتی...
چقدر راحت با خدا معامله میکنن شهدا

البته که خدا متناسب با شرایط فرد ازش توقع داره.

پاسخ:
خیلی از چیزهایی که ما تحت عنوان شرایط، یا فشارها، یا جبر عنوان میکنیم، در واقع چیزیه که اعمال و گناهان خودمون اونا رو ساخته و بعدها که چوب عملمون رو میخوریم، میگیم شرایطم بد بود، تحت فشار بودم و ...

و اگه یوسف تو خونه زلیخا تونست پاک بمونه، و آسیه همسر فرعون تونست چنین زن مومنه ای باشه، قطعا خیلی از ماها با شرایط خیلی آسونتر هم میتونیم.

یکی از همین تجربه گران میگفت همسرم بیماری روانی داشت و شرایط خیلی سختی داشتم. فکر خودکشی به سرم زد، بهش هم اقدام کردم اما انجامش ندادم و اونجا دیده بود که تحت چه فشاری قرار گرفته
یا یکی که میگفت دیگه از فقر . شرایط خیلی بد روحی، رو آوردم به نزول و از رحمت خدا ناامید شدم، بعد حیوونات خیلی ترسناکی دیده بود

خب اینا هم فکر کنی تو فشار و سختی بودن. ولی پیش خدا دلیل موجهی نیست که رو به گناه بیاری
نمیخام بگم خدا بیش از توانمون ازمون انتظار داره. .میخوام بگم خیلی از دلایل ما برای گناه کردن واهی و پوچه
  • حاج‌خانوم ⠀
  • بسم‌الله الرحمن الرحیم

    سلام رفیق

    اینم آیه جمله آخر

    سوره مبارکه اسراء، آیه ۱۴

    اقْرَأْ کِتَابَکَ کَفَىٰ بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیبًا
    «ﻛﺘﺎﺑﺖ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻥ! ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ، ﺧﻮﺩ ﺣﺴﺎﺑﮕﺮ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﺎﺷﻲ.»

    از شما هم التماس دعای بسیار😊

    پاسخ:
    تا قبل از این که این فیلمها رو ببینم نمیفهمیدم یعنی چه که تو خودت برای حسابرسی کافی هستی
    ولی الان قشنگ درک میکنم یعنی چه

    خدا ابتدای قرآنش یکی از ویژگی‌های متقین رو ایمان به غیب‌شون عنوان می‌کنه. و درواقع یکی از شروط اثرگذاری کلام قرآن بر انسان.

    و ما چقد ساده و مبتدی بهش نگاه می‌کنیم..

    پاسخ:
    خیلی وقتا فکر میکنیم که به غیب ایمان داریم. ولی پاش بیفته از همه داغونتریم
    البته خودمو میگم

    و این تجربیات باعث میشه آدم ایمانش به غیب قوی تر بشه ان شالله

    ببخشید شما بودید تو اینستای بنده که می‌خواستم به یه نفر که صوت مباحث آن‌ سوی مرگ رو‌ گوش بده کتاب ارتداد رو‌ بدم‌ و به شما هدیه دادم؟ یا اشتباه گرفتم؟

    پاسخ:
    فکر نکنم من بوده باشم! چون من همون کتاب ارتدادی که از حضرت آقامون گرفتم هم هنوز بطور کامل نخوندم!!
    و اصلا پیج شما رو ندارم!
    کلا اینستاباز نیستم خیلی
  • کاکتوسِ خسته
  • من هنوز هم نتونستم برنامه‌های زندگی پس از زندگی رو کامل ببینم (و امیدوارم که بتونم!) اما همون مقدار کمی هم که دیدم به شدت منو در فکر فرو برد ..

    پاسخ:
    پیج آقای حسین دارابی فیلماشو بطور کامل میذاره، من خیلیهاشو ازونجا دیدم

    منظورم از شرایط فقط شرایط خارجی نیست. گاهی خود شخص به خواست خدا اون توفیق رو نداره. و خب اگر شرایط خارجی هم همراهیش نکنه. هیچ وقت برابری نمیکنه با کسی که خدا از ابتدا بهش نظر داشته و با هدف های بزرگ خلقش کرده. مثلا

    به دنیا اومدن توی یک خانواده و کشوری که کافر هستند. با کسی که در یک جامعه و خانواده مذهبی به دنیا میاد یکیه؟ هیچ وقت اینطور نیست. 

    یکی توی خانواده فقیر به دنیا میاد، با شرایط فرهنگی ضعیف ... یکی توی خانواده متوسط با خانواده مذهبی... جفتشون توی شرایطی قرار میگیرن که مثلا فقیر دیگه ای میبینن اون بچه تو خانواده فقیر میاد و کمک میکنه به نیازمند درصورتی که شاید خودش نیازمند باشه. ازون طرف اون بچه از طبقه متوسط و مذهبی اصلا بهش محل نمیده ... الان عملکرد کدوم بهتر ؟ اون فقیر با وضعیت مذهبی بودن نچندان قوی یا اونی که دم از مذهب میزنه؟ خدا از کدوم بیشتر توقع داره...

    هر چند... هرچند  همه اینا راز و رمز هایی داره شاید اون بچه متوسط مریض بوده حال روحیش خوب نبوده ...یا هر چیز دیگه من فعلا رو یک مورد تمرکز کردم اما میخوام بگم خیلی خیلی شرایط و هدف از خلقت برای ادما متفاوت.

     

    یا مثلا توی کتاب ۳ دقیقه در قیامت میگفت موقه محاسبه نمازام بهم گفتن تو زودتر از سنی که باید به تکلیف رسیدی سن تکلیفت ۱۵ سال نبوده... و طرف هم خداروشکر کرد که نمازشان زودتر خونده بود وگرنه به گردنش میموند. پس این نشون میده از هر فرد با فرد دیگه تفاوت هست ولی در کل باید حواسمون باشه هر چی رو یاد بگیرم  و بهش عمل نکنیم اون دنیا باید جواب بدیم. البته گاهی تا مرحله تلاش برای انجام هم قبول میشه

    پاسخ:
    حرفات درسته
    به قول سهراب راز ما نیست شناسایی راز گل سرخ
    این قضاوتا فقط کار خداست، که کی در چه جایگاهی چیکار کرده

    ولی منظور من از پست اینا نبود
    منظورم این بود که انقدر به بهونه های واهی گناهانمون رو تقصیر عوامل محیطی نندازیم. قطعا اون دنیا پرده ها که کنار بره میبینیم هیچکدوم ازین بهونه ها قبول نبوده
    به قول علامه خود را باش

    همه حرفم توی این عکس

    البته پستشم تو وبلاگم هست

    http://zarreh-bin.blog.ir/post/142

    پاسخ:
    کلا زدی تو کار جبر و اختیار!!
    تو هم مثل خودم فک کنم همیشه معانی دور یه مطلب رو میگیری 😁

    درباره کامنت خانم ۲۹۱۲

    خب این افراد و شرایط متفاوتی که نام بردید، خدا از همه‌شون به قدر یکسان انتظار نداره که! قطعا اونی که از ابتدا تو یه خانواده متدین دنیا اومده و بزرگ شده، انتظاری که خدا ازش داره خیلی بیشتر از کسیه که تو یه خانواده غیرمسلمان و حتی کشور غیرمسلمان زاده شده. این نسبت‌ها رو خدا خودش رعایت می‌کنه و‌ حواسش هست و برای همینم گفتم لیس للانسان الی ما سعی. انسان چیزی جز سعی‌ش نیست. اجرها به مقدار سعی و تلاش‌هاست، نه لزوما رسیدن به یه جایگاه مشترک و ثابت برای همه. 

    مشکل اینه ما تو همون مقداری که ازمون انتظار میره و در حد توانمونه بهانه و توجیه میاریم.

    پاسخ:
    بله. منم منظورم دقیقا همین بود
    مرحبا بناصرنا :)

    😁

    اخه میدونی من خودم خیلی درگیر این موضوع بودم یه مدت طولانی😅 حس میکنم باید همه جا بگم🙄

     

     درک درست جبر و اختیار سخته بنظرم 😑

    پاسخ:
    خیلی سخته
    خیلی داخلش غوطه ور نشو

    همه آدما تو یه سنی میرن سراغ این مبحث، بعد خسته میشن و میان بیرون ازش
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

    در این برهه ی تاریخ، مادر دو فروند کوچولوی بازیگوش هستم!
    علی کوچولویی که از دیوار سفیدکاری بالا میرود
    و فاطمه حسنایی که در حال آموزش بالارفتن از دیوار است!

    و مادری که خداوند از دست این دو ترکیبِ عالی صبرش دهد!!

    ....
    هرچه که اینجا می نویسم، صرفا برداشتهای شخصی ذهن یک انسان است. پس دلیلی ندارد که حتما و قطعاً اشتباه نباشد. چرا که انسان ممکن الخطاست...
    من اینجا بلند بلند با خودم حرف می زنم.
    خطابهای پندآموز مرا فقط خطاب به خودم بدانید.

    بایگانی