ای‌شما!‌ ای‌تمام‌ عاشقان‌ هرکجا

نام یک نفر غریبه را، در شمار نامهایتان اضافه می کنید...؟

کاتوزیان یا امیرخانی؟ مسئله این است...

يكشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۳ ب.ظ

رفیق گرمابه و گلستانم از تولد خواهر کوچکترش حکایت میکرد


وقتی مادرش بعد از دودختر، آرزوی پسردار شدن در دل میپرورانده و از بد (یا خوب) روزگار، توی بیمارستان دریافته که این آخری هم دختر است. (خوشا به حالش!)


و همانجا اشکش سرازیر شده و بسی دلش شکسته، و چون دختر زیبا و ملوسش را دیده، از خدا خواسته که: "خدایا دکتر شود!"

و او دکتر شده...


و حالا رفیق گرمابه و گلستان به من توصیه میکند که تو هم توی بیمارستان دعا کن، که دعای مادر بعد از زایمان ردخور ندارد.


و من فکر کردم ... و باز فکر کردم... و خیلی فکر کردم که واقعا دوست دارم بچه ام چه بشود؟ (قطعا اکثر پدرومادرها حسرات خودشان را در بچه هایشان جستجو میکنند)


فکر کردم شاید دوست داشته باشم کاتوزیان شود‌ (کاتوزیان نقاش معاصر و خالق اثرهایی که من عاشقشان هستم!)


یا شاید دوست دارم امیرخانی 2 بشود،‌ یا شاید فاضل نظری... و یا ...


راستش هیچکدام از اینها را نمیخواستم... چیزی به نظرم نرسید جز اینکه دوست دارم عاقبت بخیر شود.


به رفیق گ و گ (گرمابه و گلستان) گفتم نمیدانم، باید با حضرت آقایمان مشورت کنم.


و وقتی با وی مشورت کردم، گفت هیچ! دوست دارم آدم باشد... (قطعا منِ ام شهرآشوب، هشت پای خالدار نخواهم زایید... اما منظور ایشان از آدم،‌ انسانِ منظور نظر مولانای بلخی ست که سرود "انسانم آرزوست" )


خب آدم شدن هم مفهوم بسیار کلیست.


بازهم فکرهایم را کردم. دیدم یکی از وظایف بزرگ یک مادر نسبت به فرزندش این است که کشف کند که این کودک استعداد "چه چیزی شدن" را دارد.


وظیفه ی من این است که آنقدر با آلو سیاهم1 کلنجار بروم، بازی کنم و مثل خمیر ورزش بدهم تا بیابم که او از چه چیزی خوشش می‌ آید و به سمت چه چیزی گرایش دارد... و استعدادهای بالقوه اش را بالفعل کنم.


قطعا یک بچه ی پانزده ساله، نمیتواند بفهمد که در آینده پزشک خوبی خواهد شد یا نویسنده ی خوبی... مگر اینکه مادر استعدادهایش را شناسایی کرده باشد.


و من قطعا دعا خواهم کرد که خدا کمکم کند تا از پس این رسالت بزرگ بر بیایم،‌و بچه ام را برای آن چیزی تربیت کنم که برای "آن شدن" ساخته شده است... میخواهد نویسنده شود، نقاش شود، دکتر، مهندس و ...


مثال بارزش محمدحسن پسر داداش بزرگه، که حتی من که عمه کوچیکه اش حساب میشوم، میدانم این بچه،‌یک بچه ی بسیار فنی و خلاق است که در آینده مهندس رباتیک یا فنی کار و مخترع خوبی از آب در می آید... (ناگفته نماند که من آنقدر با این بچه بازی کرده ام که استعدادهایش را مثل کف دستم می شناسم)


و خدا نکند بشوم مثل دوست دورم، که بچه اش به سن انتخاب رشته ی دبیرستان رسیده، و نه خودش و نه مادرش نمی دانند که به چه چیزی علاقه دارد و استعدادش در کجاست. و از من ِ غریبه می پرسد که اگر بچه ام برود رشته ی حسابداری آیا موفق می شود یا خیر؟؟!!



پ.ن1: بچه ای به سن بچه ی من،‌فعلا قد یک آلو سیاه است! (سیاه نیست، فقط برای تقریب به ذهن عرض کردم)

پ.ن2: به قول آبجی زهرا فلانی می گفت، موقعی که بچه نداشتم، هزار و یک تز تربیتی داشتم،‌الان یک بچه دارم، و یک تز هم ندارم!!!
خدانکند و بازهم خدا نکند که بچه ای بیاوریم و از پس تربیتش بر نیاییم



  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۵/۲۲
  • ۳۲۶ نمایش
  • امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ

نظرات (۱۰)

از پدرز و مادر خوبی ،بچه خوب پرورش پیدا می کند!!! موفق باشید!!
پاسخ:
ان شالله
متشکرم
  • دُچــــ ــــار
  • چرا این تیتر؟! :)
    پاسخ:
    پس کدوم تیتر؟
    مربوطه به متن که!
  • دُچــــ ــــار
  • من فک کردم متن درمورد کاتوزیان (استاد حقوق) و امیرخانی (نویسنده) باشه که بعد گفتم این دو چه ربطی به هم دارن! الان میگم این دو چه ربطی به پست دارن! // کلا پیشفرضهای ذهنی ما رو دور زد پست :))
    پاسخ:
    اون کاتوزیان نه. کاتوزیان استاد نقاشی!
    الان پیشفرضها درست شدند؟
    بعضی بچه ها بسیاااااااار چند بعدی هستند. یعنی در بسیاری زمینه ها مستعد هستند. سخته که بتونی متوجه بشی و بهشون بگی راه درست برای تو اینه!
    امیدوارم کوچولوت هرکاره ای که میشود عاقبتش ختم به خیر باشد.
    همچنین برای همه ی ما.
    پاسخ:
    من خودم از اون دسته از بچه ها بودم
    انقدر ازین شاخه به اون شاخه پریدم که آخرشم تو هیچ کاری تاپ نشدم

    ان شالله. واقعا عاقبت بخیری از همه چیز واجب تره
  • مدیون زهرا سلام الله علیها
  • سلام علیکم بانو
    مبارک باشه مادر شدنتون...
    ان شاءالله صحیح و سالم به دنیا بیاد این میوه دل ام شهر آشوب...
    اولین شیری که به این عزیز دردانه میدی برای عاقبت بخیری اش دعا کن...سرباز بشه برای آقامون در مسیر قرآن قدم برداره و بشه خادم اهل بیت علیهم السلام.نذر یاری قیام امام زمان ارواحنافداه ان شاءالله
     از خدا سلامتی و عاقبت بخیری برایتان آرزو مندم.
    پاسخ:
    سلام عزیزدلم
    ان شالله
    گرچه درخودم نمیبینم تربیت همچون بچه ای
    ولی خب از خدا میخام که به فضل خودش بچمون رو تربیت کنه
    ان شاءالله که سالم  وسلامت و صالح و عاقبت بخیر و اونی که باید بشه:)
    پاسخ:
    ممنونم از دعای خوبتون
    ان شالله هممون عاقبت بخیر بشیم
    تجربه نشون میده هر چقدر برای
    یک کار مهم برنامه ریزی کرده باشی
    اخرش یه اتفاقی میفته که کلا همه نقشه هاتو به هم میریزه
    پاسخ:
    متاسفانه یا خوشبختانه این حرف رو قبول دارم
    برا همین میگم ان شالله
    سلام 

    به به مبارکه تبریک میگم :)
    این روزها ی کم تربیت بچه ها سخت شده انگار 
    پاسخ:
    سلام

    ممنون
    بله بسیار سخت تر از اونچه فکر کنیم
    یه کتاب خریدم، نوشته مترجم:  ابن شهر آشوب :)

    پاسخ:
    سلام
    جدی؟ چه کتابی؟ نکنه از کتب حدیثی و فقهیه!
    ابن شهرآشوب محدث مازندرانی قرن ششم هجری ست :)
    نهههه این اون نیست اون ابن شهرآشوب ساروی هست.
    این با اون فرق میکنه :)
    پاسخ:
    بله! اون محدث بوده. تعجب کردم.
    شایدم این مترجمه پسر من بوده!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

    در این برهه ی تاریخ، مادر دو فروند کوچولوی بازیگوش هستم!
    علی کوچولویی که از دیوار سفیدکاری بالا میرود
    و فاطمه حسنایی که در حال آموزش بالارفتن از دیوار است!

    و مادری که خداوند از دست این دو ترکیبِ عالی صبرش دهد!!

    ....
    هرچه که اینجا می نویسم، صرفا برداشتهای شخصی ذهن یک انسان است. پس دلیلی ندارد که حتما و قطعاً اشتباه نباشد. چرا که انسان ممکن الخطاست...
    من اینجا بلند بلند با خودم حرف می زنم.
    خطابهای پندآموز مرا فقط خطاب به خودم بدانید.

    بایگانی