ای‌شما!‌ ای‌تمام‌ عاشقان‌ هرکجا

نام یک نفر غریبه را، در شمار نامهایتان اضافه می کنید...؟

چندراهی انتخاب...

شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۶ ق.ظ

+ دخترِ کوچک و نازِ آبجی مریم به دنیا آمد. 

و آنقدر این عضو جدیدِ نوه های مامان، ناز و خوردنی ست که هنوز از راه نرسیده، همه را عاشق خودش کرده. 

و من این روزها به روزی فکر میکنم که به جای زینبِ آبجی، علی کوچولوی خودم را توی بغلم بگیرم.


++ دیروز سالگرد ازدواجمان بود. 28 مهر 93، پیوند مبارکِ ما، سه سال پیش دقیقا در چنین روزی بود ... و من هرچه سعی کردم که داستان ازدواجمان را تا این تاریخ تمام کنم، به دلیل مشغله ی فراوان نتوانستم. پیوندمان مبارک!


+++ از کسی که کارفرمایش ساعت ده و پانزده دقیقه ی صبح با تماس تلفنی از خواب بیدارش میکند و میکشاندش تا محل کار، طبیعتاً نمیتوان انتظار آپ کردن وبلاگ را داشت! مخصوصا که مشغله های دیگر هم نفسی برایش نگذارد!


++++ حضرت آقا اولتیماتوم داده که سریعتر اسم را انتخاب کنم. و من بین چندراهی انتخاب قرار گرفته ام. همیشه انتخاب همینقدر برایم سخت است!!! و بجز قضیه ی ازدواجم، از غالب انتخابهایم پشیمان شده ام :| (به نظرم بخاطر وسواس بیش از حد) 


و من این روزها که بین اسمهای پسرانه جستجو میکنم، واقعا برای تفکر دگم و روشنفکرنمای بعضی از آدمهای جامعه ام متاسف می شوم. 


یعنی واقعا منِ بچه مسلمان (و نه صرفا مذهبی، فقط مسلمان زاده!) رواست که اسم شوهر خاله ی داریوش هخامنشی را بگذارم روی بچه ام، بدون آنکه اصلا معنی این اسم را بدانم؟؟؟

 یا اینکه چون اسمی را صرفاً‌ به این دلیل که فارسی و آریایی و نشانه ی قدمت ایرانِ باستان است روی پسرم بگذارم؟؟!! و بعد که او بزرگ شد و تاریخ اسمش را از من پرسید، به او بگویم قبل از تو این اسم روی یک آدم خونخوار و جانی بوده که به کشورت حمله کرده و خانه ها خراب نموده و کتابها سوزانده و خانمانها به آتش کشیده؟؟؟!!!  


و بعد اسمی به زیبایی علی را واگذارم که دوست و دشمن به بزرگواری و علم و تقوا و انسانیت او اقرار میکنند؟ 


یکی از دلایلی که دلم میخواهد اسم پسرم را علی بگذارم این است که برایش حدیث "علی مع الحق و الحق مع علی" را بخوانم و وادارش کنم به اینکه همواره همراه حق باشد، حتی اگر به سود شخصی اش نباشد. و پسرم احساس بزرگی و افتخار کند ازینکه اسم چنین آقای بزرگمنشی رویش گذاشته اند...


و یکی از دلایلی که دلم میخواهد اسم رضا را بگذارم این است که خودم را از اول زندگی مدیون امام رضای مهربانم میدانم. 


و دلیل این که نمیخواهم علیرضا بگذارم این است که اسم پسرعمه ی دوساله ی پسرم علیرضاست!!! 


فعلا در چندراهی انتخاب گیر کرده ام. و به قول شاعر والا مقام:


از هر طرف که رفتم جز وحشتم (گیجی ام) نیفزود!!



  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۷/۲۹
  • ۶۰۹ نمایش
  • امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ

نظرات (۱۲)

  • آقاگل ‌‌
  • سالگرد ازدواجتون ان شالله 120 سال عمر کنه. نه منظورم اینه که مبارک باشه. و ان شالله 120 سال به پای هم جوان بمونید.(چرا باید به پای هم پیر شد؟)
    پاسخ:
    ممنون. حالا 120 هم زیاده! 

    اتفاقا پیری هم خوبه. آدم تو پیری ثمرات زندگیش رو به چشم میبینه
  • دُچـــ ــــار
  • نکته : اسم یه دونه ای بذارید :) ترکیبی نباشه اصلا

    مثلا مهدی بذارید چون مامانش ساداته میشه میرزا مهدی :)

    بعد میاد این پست رو میخونه :)))
    http://fiish.blog.ir/post/271
    پاسخ:
    بچه ی من در هر صورت سادات میشه. چرا که سیادت از حضرت صدیقه ی طاهره به ائمه ی اطهار منتقل شده. 
    پس انتقال سیادت از مادر ممکنه

    ولی عاشق این بودم که شوهرم سید بود اسم بچه ام رو میذاشتم سیدعلی. اصلا میمیرم برای این اسم
    سلام 
    سالگرد ازدواجتون مبارک باشه ، ان شاء الله سال های سال خوشبخت و در آرامش زندگی کنید 
    برای این اسم های عجق وجق میزارند که مثلأ بگن ما ایرانی هستم و باید اسم با ریشه ایرانی بزاریم ، مثلأ علی اسم عربی هست و ما عرب نیستیم 
    پاسخ:
    سلام. قربان شما. ان شالله در حق خودتون مستجاب بشه

    به جان خودم اگه اکثر این اسمها فارسی اصیل باشه!!! بعدم امپراطوری ایران باستان و حکومت هخامنشیان از دریای مدیترانه شروع میشده تا بعد از پاکستان و از اونور تا روسیه! یعنی بخشهای عربی رو هم در بر میگرفته. 

    من به شخصه اعتقاد دارم اصالت هرکسی به باورها و اعتقاداتشه. پس من اول مسلمانم بعد ایرانی هستم.
    خب سیادت که از مادر منتقل نمیشه حضرت زهرا استثنا بودندو انتقال ذریه فقط از طریق ایشون انجام شد و از سایر خانمها منتقل نمیشه اما خب حرمتهای بسیاری بر سیدها و اولادشون وارده و در هر حال اونها هم نوه ها و ندیده های حضرت رسول هستند دیگه.
    به خاطر جوابتون به دچار.

    برای اسم گذاری هم واقعا میشه نام محمد و علی رو گذاشت و به اسمهای دیگه فکر کرد آیا؟ نمیشه... مگر اینکه آدم مجبوووووووووووووور باشه! هعی!
    دل پردردی دارم از نام گذاری! :)
    هرچند اسم بچه هام رو خیلی دوست دارم و البته اعتقاد دارم که از دفتر کون و مکان نام افراد انتخاب میشه و به قولی بچه اسمشم با خودش میاره :)
    مبارک باشه خاله شدنت :*
    پاسخ:
    آیت الله بهجت و اکثر علما خلاف نظر شما رو دارند. میفرمایند که بچه های خانم های سادات، خودشون سید هستند. ولی سیادت از نسلشون منتقل نمیشه.

    سلامت باشی عزیزم. ان شالله که خدا دسته گلات رو بهت ببخشه

    واقعا نمیشه. من گاهی به اسمهای یاران اهل بیت فکر میکنم مثل جناب سلمان، جناب مقداد، بازهم برمیگردم سر خونه ی اول!! میگم هیچی علی نمیشه :|

    باورکن در معنی یکی از این اسمهای به قول خودشون ایرانی اصیل، نوشته بود خرس!!!  یعنی من اسم پسرم رو بذارم خرس؟؟؟؟
  • جناب دچـ ــــار
  • یعنی بچه های منم سیدن!؟ :/
    پاسخ:
    قطعا
    البته احکام سادات،مثل خمس و امثالهم بهشون تعلق نمیگیره
    به به
    به سلامتی
    بابت هر دو
    پاسخ:
    سلامت باشید :)
    ولی تا جایی که میدونم همه ی علما نظر منو دارن! اینی که گفتی همون نظر من بودد دیگه! :/
    منظورشون همینه که من گفتم که اونها هم اولاد و نوه های حضرت رسول هستند. اما سید به معنای داشتن سیادت نیستند. چون احکام سیدها رو ندارن. این همون نظر من بود. یعنی ایت الله بهجت احکام سادات رو برای فرزندان شما قایلند که میگید نظرشون مخالف منه و فرزندان شما رو سید میدونن؟ اگر احکام سیادت دارند بله نظرشون با اکثر علما مخالفه. اما تا جایی که من می‌دونم اولاد دختران سید، سید به معنای سیادت داشتن نیستند ولی قطعا نوه ی پیامبرند. در اینکه شک نداریم.

    به نظرم ادم وقتی باید بره دنبال اسم یاران که نتونه اسم خود امام رو بذاره به دلایلی.
    خرس؟؟؟ :/ 
    پاسخ:
    خب اگه منظور شما هم همون بود پس موافق نظر علمایید.منم گفتم احکام سادات بهشون جاری نمیشه. ولی از سادات هستند
    ولی خب ماهم دوست داریم بچه هامون سید باشن!!

    +آره. خرس. باورت میشه؟
    فرزندان شما اولاد پیغمبرند دیگه. خوش به سعادت شما و ایشان و همسرتون که داماد پیامبر هستن. :)
    پاسخ:
    خوش به سعادت همه ی شیعیان امیرالمومنین و همه ی کسانی که عاقبت به خیر میشن
    ان شالله که ما و شما هم جزءشون باشیم
  • خانم لبخند
  • منم نمیتونم بفهمم که چطور میشه آدم بیخیال اییییین همه اسم زیبا از ائمه بشه و بره از این اسمای امروزی و دشوارالتلفظ! و بی معنی بذاره رو بچه ش.
    همیشه میگم واسه پسر هیچ اسمی مثل علی شیک و خاص نیست :) هیچوقت هم زیباییش ذره ای کم نمیشه. خودم طبق اون حدیث از پیامبر که گفته بودن اسامی پیامبران رو روی فرزندانتون بذارید (حالا باید شان نزول و زمان روایت رو دید البته) اسامی پیامبرها رو که میدیدم اسم صالح خیییلی به دلم نشست. یه مدت هم تصمیم داشتم این اسمو بذارم اما بازم گفتم یعنی من بیخیال علی و محمد و حسین بشم؟ و باز برگشتم به نظر قبلم :)
    هردو اسمی که در نظر دارید زیبان، اینجا دیگه هرکدومو بذارید عالیه و بیشتر به سلیقه مربوطه :)

    پاسخ:
    ممنون از لطفتون.
    من اعتقاد دارم که اسم خیلی روی بافت و شخصیت بچه تاثیر میذاره. 
    منم از اسم صالح خیلی خوشم میاد. هم معنیش قشنگه هم اسم پیامبره. 


  • مردی بنام شقایق ...
  • سلام

    تبریک دیرهنگام مارو پذیرا باشید

    ان شاالله که به پای هم پیر بشید نه به دست هم (جمله سنگین بودا :) )


    علیرضا بسیار هم خوبه :)))))
    اصن علیرضا ها خاصن
    اصن علیرضا ها یه چیز دیگن :))))))))
    اصن علیرضا ها دسته گلن :))))))

    بازم بگم؟
    پاسخ:
    سلام. سلامت باشید. 
    ممنون از دعای خوبتون

    خب دیگه ، مشخص شد اسم خودتون علیرضاست!!! 
  • طاهره اشرفی
  • اصلا دلیلت قانع کننده نیست برا نذاشتن علیرضا اینکه یکی به اسمی داره دلیل نمیشه که بگی نمیخوام بذار مگه اینکه دوست نداشته باشی ترکیب اسم رو 
    دوم اینکه میثم اسم پسر منه نذار دیگه هر چی دلت یخواد بذرا
    پاسخ:
    نکنه دوباره میخوای مثال آقای قرائتی و یخچال و فاطمه رو بزنی!!؟؟؟ (اگه بگی میزنم تو مغزت)

    بعدم تو اگه خیلی مسلمونی، وقتی مهمون برات میاد ول نکن برو قمصر!!!

    ثالثا اسم میثم رو که میدونی نمیذارم! بخاطرهمون میثم پسر شهاب!!
    پیوندتون مبارک باشه ^_^ خوشبخت باشین در کنار هم تا ابد :)

    من انتخاب کردم ولی. طاها ^_^ عوض هم نمیشه حتی اگه حضرتِ عشق بگه یه چیزِ دیگه! ولی خب قبول کرده ایشون.
    پاسخ:
    ممنون خانمی
    ان شالله که خدا بهت یه طاهای خوب و خوشگل بده

    ماهم آقامون گفته هرچی تو بگی، مسئله اینه که انتخاب برا من سخته!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

    در این برهه ی تاریخ، مادر دو فروند کوچولوی بازیگوش هستم!
    علی کوچولویی که از دیوار سفیدکاری بالا میرود
    و فاطمه حسنایی که در حال آموزش بالارفتن از دیوار است!

    و مادری که خداوند از دست این دو ترکیبِ عالی صبرش دهد!!

    ....
    هرچه که اینجا می نویسم، صرفا برداشتهای شخصی ذهن یک انسان است. پس دلیلی ندارد که حتما و قطعاً اشتباه نباشد. چرا که انسان ممکن الخطاست...
    من اینجا بلند بلند با خودم حرف می زنم.
    خطابهای پندآموز مرا فقط خطاب به خودم بدانید.

    بایگانی