ای‌شما!‌ ای‌تمام‌ عاشقان‌ هرکجا

نام یک نفر غریبه را، در شمار نامهایتان اضافه می کنید...؟

آش خورها

سه شنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۸، ۰۷:۰۴ ق.ظ

برادرشوهر داره میره سربازی، و مادرشوهر مثل اسفند رو آتیش از نگرانی داره بالا و پایین میپره...
و من مدام رجز میخونم که پسر باید بره سربازی و مرد بشه، باید سختی بکشه، باید فلان و بهمان بشه...
اما دارم به این فکر میکنم که وقتی علی کوچولوم برا خودش مرد رشیدی شد، عاطفه ی مادریم اجازه میده که پسر دسته گلم بره دیار غربت و یه کچل سیاه سوخته برگرده یا نه!

 


پ.ن1: ینی فقط یه مادر میتونه در اثنای سربازی، قربون صدقه ی اون ته دیگای جزغاله بره!
پ.ن2: حضرت آقا داشت تعریف میکرد که چقدر قیافش تو سربازی سیاه و کریه شده بوده، و میگفت نمیدونم اگه تو اون قیافه منو میدیدی زنم میشدی یا نه، بهش گفتم قطع به یقین بدون که زنت نمیشدم! والا! کپسولای اعتمادبنفس!!!

  • موافقین ۸ مخالفین ۰
  • ۹۸/۰۶/۰۵
  • ۳۲۹ نمایش
  • امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ

نظرات (۲۲)

  • مردی بنام شقایق ...
  • سلام

    مزخرف ترین کاری که میشه در حق بچه ها کرد همین خدمت نامقدس سربازیه!

     

    دو سال از بهترین زمان عمر یه جوون رو تلف میکنن به معنای واقعی کلمه و اعتماد به نفس و تفکر و همه چیزشو میگیرن به اسم مرد شدن!

     

    پسر تو سربازی مرد نباید بشه! پسر باید قبلش مرد شده باشه! با تو سری خوردن کسی مرد نمیشه!!!

     

    متاسفانه مسئولان نظام وظیفه بابت تک تک ثانیه عمر جوونایی که تلف میکنن و عین خیالشونم نیست باید اون دنیا جواب بدن!

    پاسخ:
    سلام
    حالا من کاری به شما ندارم که واقعا قدر جوونی خودتونو دونستید، ولی طرف هشت ساله داره یه لیسانس زپرتی رو میگیره، اتفاقا سربازی برا این آدم از اوجب واجباته که بره بیشتر ازین عمرشو تلف نکنه

    بسم الله

    سلام

    عجب معضلی شده این خدمت سربازی .

    یادمه یه زمانی سربازی رفتن دقیقا وارد یه مرحله جدید شدن تو زندگی بود و بعدش انقدر بزرگتر شدن آقا پسر ملموس که همه با احترام باهاش حرف میزدن. انقدر خوب بود اون احترام و ادب کردن که همیشه دوست داشتم برم خدمت:)

     

    پاسخ:
    سلام
    فقط خواهشا دخترا رو کچل نکنن!

    ولی اکثریت مادرها این مقدار عاطفه رو واسه دختراشون ندارن. 

    پاسخ:
    چرا اینجوری فکر میکنی؟؟
  • دچارِ فیش‌نگار
  • مگه دخترا به خاطر قیافه انتخاب میکنن؟ :)

    پول مهمه پول

     

    پاسخ:
    خب قیافه هم مهمه در حد خودش! حالا نه بیش از پول :))

    مشخصه. تو جامعه ما مادرها عموما پسردوستن.

    از اهمیت هایی که میدن، از بهترین هایی که با جزئیات و ریزبینی واسه پسراشون میخوان اما کمتر واسه دخترشون اینطورن، از رفتارهای ساده و قربون صدقه هایی که بیشتر واسه پسرها میرن و خلاصه خیلی چیزای واضح.

    حتی معادل دختردوستی پدرها هم نیست که بگیم پدرها عاشق دختر و پسراشونن ولی واسه دختراشون بیشتر بروز میدن. نه واقعا بسیاری از مادرها پسردوست به معنای واقعی ان.

    نمیگم همه ولی خیلی ها اینطورن. متاسفانه.

    پاسخ:
    شاید دختراشونو مردتر از پسرا میدونن ، واسه همین بیشتر هوای پسرا رو دارن :))

    من که ازون ماماناش نخواهم بود، اتفاقا دختر بیشتر به بروز محبت نیاز داره

    من سربازی نمیرم(گریه)

    پاسخ:
    چرا؟ کف پاتون صافه؟؟

    نه!

    ...

    سه سال دیگه بهش فکر میکنم.

    پاسخ:
    ان شالله بعداز دکتراتون بهش فکر کنید

    شما با مقام معظم رهبری ازدواج کردید؟

    حضرت آقا!!

    پاسخ:
    خخخ
    ایشون که تاج سر و پدر همه مون هستن، ولی مگه فقط رهبری حضرت آقا هستن؟؟!هر آقای محترمی میتونن حضرت آقا باشن

    سلام

    واقعا مهم نیست داره چطوری عمرش رو تلف می کنه چون سربازی از هیچ چیز در حال حاضر بهتر نیست.

    یادمه اوایل دوران آموزشی با بچه های واقعا بی قید نسبت به وطن و اسلام و ... (بعضی هاشون اصلا برای اینکه برن خارج کشور اومده بودن خدمت!) نشسته بودیم داشتیم حرف می زدیم و تقریبا همه شون یک حرف رو میزدن که کاش لااقل جنگ بود و ما تو جنگ بودیم بهتر از عمری هست که اینجا تلف می کنیم. یعنی همه شون از بی هدفی و بطالت خدمت می نالیدن و حاضر بودن حتی تو جنگ می بودن ولی از اون وضعیت در میومدن.

    دوره آموزشی که تازه آموزشی و مثلا مفید بود در حد یک هفته ش مفید بود اونم فقط آموزش کار با سلاح بود و دیگه تقریبا هیچ ...

    حتی بابت این بطالت حق سرباز رو هم نمیدن. طبق قانون رسمی کشور فکر می کنم حقوق یک سرباز باید حداقل یک سوم حقوق کادر نظامی باشه ولی در عمل حقوقی که میدن جوابگوی هزینه ی ایاب و ذهاب هم نیست.

    پاسخ:
    حضرت آقای ما نظر دیگه ای داشت
    ازش پرسیدم انصافا از نظر روحی فرقی نکردی با قبل از خدمتت؟ گفت چرا، صبر و تحملم بیشتر شد، دنیای کوچیک جوونیم بزرگتر شد، فهمیدم که دنیا همیشه طبق خواست دل من نیست

    والا پسرای دوراز جون شما علاف و بیکاری که ما طرافمون میبینیم، اگه سربازیشون بیست سالم طول بکشه، مملکت از نبودشون آخ نمیگه، همچین میگید اتلاف عمر انگار قبلش تو نیروگاه دارن اورانیوم غنی میکنن!

    منظورم دیپلم بود...

    پاسخ:
    منم منظورم این بود که ان شالله تا دکترا بخونید و برید بالا

    من با اونم مشکلی نداشتم و دلم میخواست تجربه اش کنم:)

    پاسخ:
    جدی؟ البته کچلی هم نعمتیه برا خودش!

    و اینچنین پسرانی لوس تحویل جامعه میدن که زن‌هاشون رو بدبخت کنن!

     

    خدا رو شکر.

    پاسخ:
    واقعا که در لوسی پسرها فقط و فقط مادرای افراطی مقصرند، ما هم داریم دور و برمون
    مادره فقط مواظبه یه وقت پسر نره غولش یه خار به پاش نره

    صحبت های همسرتون درسته و قبول دارم واقعا ولی هزاران راه بهتر و کم هزینه تر برای رسیدن به این تجربیات هست

     

    حرف شما رو هم قبول دارم اما اگر واقعا علاف و بیکار باشن که یعنی از یک جایی تامین هستند و دغدغه و مسئولیتی ندارند و این جور آدم ها نیازی به خدمت هم ندارن اصولا، چون میرن شغل آزاد و ...

    کسانی میرن خدمت که یا نیاز دارن به کارت پایان خدمت یا برنامه ای برای زندگی شون دارن و باید از خدمت گذر کنند. خب برای این آدم ها هم چون دغدغه و مسئولیتی برای خودشون دارند قطعا خدمت به نفع شون نیست.

    این که برادر شوهر شما هشت سال لیسانس گرفتن شون طول کشیده لزوما از بی قیدی و بی خیالی نیست. البته قطعا شما بهتر ایشون رو می شناسید ولی بنده به عنوان یک پسر هم سن و سال ایشون میدونم که مشکلات این دوران برای پسرها چیه و تحت چه فشارهای روحی و روانی ای قرار دارند که باعث کم شدن بازدهی شون میشه و خیلی مسائل دیگه که حتی همسر شما هم الان نمی تونن درست در موردشون قضاوت کنند و نظر بدن.

    پاسخ:
    در اینکه در نظام خدمت اشکالات زیادی وجود داره شکی نیست، کما اینکه ماها خیلی از کارامون میلنگه و نیاز به اصلاح داره
    مشکل خیلی از پسرای همسن شما تربیت لوس خانوادگیه که دغدغه و مسئولیت رو حتی در حد یه نون خریدن به پسر به این بزرگی تفویض نمیکنن و درنتیجه پسر اصلا براش مهن نیست وارد مرحله بعدی زندگی بشه و ترجیح میده نونخور باباش باشه تا اینکه بره دنبال تشکیل زندگی
    داداشای من بمحض رسیدن به سن خدمت، رفتن خدمت و سریع وارد بازار کار شدن، چون پدری نداشتن که به پشتوانه ش دلخوش باشن، پس بهترین استفاده رو از وقتشون کرد و تشکیل زندگی دادن

    ممنون از شما

    پاسخ:
    خواهش میشود!

    بله.

    و بذارید ادامه بدم؛

    اون پسرهای لوس زن‌هاشون رو بیچاره می‌کنن و اون زن واسه جبران محبت‌های ندیده و سرکوب نیاز طبیعیش به مهر ورزیدن به یه مرد، دوباره پسرش رو به قدری غرق محبت‌های افراطی می‌کنه تا لوس شه و این چرخه همچنان ادامه داره..

    پاسخ:
     :|
     چه دل پری داشتی ها!!!
    ولی واقعا حق داری. منم وقتی پسرایی رو میبینم که بیست و هفت هشت سالشون شده، هنوز نمیدونن چی میخان از دنیا، هنوز تو دنیای بچگی و موبایل بازی و رفیق بازی خودشون سیر میکنن به خودم میگم نسلهای قبل تو این سن سه چهارتا بچه رو نون میدادن و چه احساس رضایتی از زندگی داشتن! اونوقت اینا هنوز اندر خم یه کوچه ان

    حسودی کار پسندیده ای نیست :دی

    پاسخ:
    حسودی به کی عایا؟؟ به برادرشوهر؟؟ :| جاری که ندارم حسودی کنم :|

    بله ولی دو سال جوانی واقعا چیزی نیست که بشه بی تفاوت ازش گذشت

    والا من نمی تونم دقیق علت رفتاری این مدل پسرها رو بگم ولی چیزی که یقین دارم در موردش این هست که تو این سن دیگه مسئله ی تربیت بی معناست.

    اغلب پسرها در دوران تربیت شون از این مدل مسئولیت ها کمابیش تجربه کردن چون علاقه ی خود پسر بچه ها هست که احساس بزرگی و مردونگی کنند ولی بعد از بلوغ دیگه مسئله ی تربیت مطرح نیست بلکه مسئله ی اعتماد مطرح هست که اگر در مسئله و مسئولیتی به جوان اعتماد بشه و مسئولیت واگذار بشه و اون مسئولیت مورد دغدغه ی خود جوان هم باشه قطعا از پسش برمیاد. ممکنه در ابتدا با خطا همراه باشه ولی خیلی زود جواب اعتماد رو پس میده. و دغدغه مند کردن جوان ها هم خیلی راحته کافیه به نیازهاشون توجه بشه و هدف و امیدی براشون ترسیم بشه همین.

    اما کاری که معمولا بعضی از خانواده ها به اشتباه در این سن می کنند دقیقا خلاف این موضوع هست. علاوه بر این که اعتماد نمی کنند و توجهی به نیاز و اهداف ندارند بلکه برعکس بی اعتمادند و مدام مراقبت می کنند و حتی سرزنش می کنند خب وقتی برای مرد جلال و احترام و ... ارضاء نشه وارد مسئولیتی هم نمیشه.

    مشابه همین موضوع رو با کمی تفاوت در مورد خانم ها هم داریم. منتها در خانم ها نیازی که باید ارضاء بشه نیاز به توجه و صفات جمالی هست. این که میگم با کمی تفاوت به این خاطر هست که عمق مطلب یکیه ولی ظاهر ماجرا متفاوته پس قیاس به نفس نکنید.

     

    بنده از این مدل پسرهای که شما میگید زیاد دیدم که وقتی وارد زندگی خودشون شدند یا خدای نکرده در خانواده پدری اتفاقی افتاده که مجبور شدند مسئولیت هایی رو به دوش بکشند و ... یک باره از این رو به اون رو شدند و بارهایی وراء تصور هر کسی رو به دوش کشیدند مگر این که دیگه دیر شده باشه و جوانی و قدرت تغییر جوانی از بین رفته باشه.

    شما در زندگی همسر خودتون دقیق بشید ببینید در چه اموری مسئولیت پذیر هستند و چرا؟ یا در مورد گذشته شون دقیق بشید که چطور و با چه ویژگی هایی این مسئولیت پذیری رو به دست آوردند؟

    در مورد برادرهاتون هم همین موضوع صادق هست. صحبت بنده این هست که دو سال بی هدف و به بطالت گذزوندن برای همه پسرها کم ارزش هست. حرفم این هست که اگر برادرهای شما دو سال نمی رفتند وارد نظام بشن دو سال تو زندگی شون جلو بودند. در مورد اون پسرهای به قول شما علاف هم واقعا همینه چون نظام خدمت با این شکل الان واقعا خیری نداره برای کسی. حتی برای نظام هم در بیشتر موارد سودی نداره جز این که نیروهای کادر تنبل و مسئولیت گریز میشن!

    برای تقریب ذهن عرض می کنم شما تصور کنید دو سال یک دختر خانم در جایی باشه که بهش بی توجهی بشه و به جای محبت و توجه مورد نفرت قرار بگیره و ... . بعد این دو سال براش ارزشمندتر خواهد بود یا دو سالی که در خانواده و به صورت عادی زندگیش پیش بره؟

    خب خدمت سربازی در بیشتر موارد الان همین هست که به اسم نظم و نظام شخصیت و احترام و جلال یک مرد رو از بین می برند. وضعیت فرهنگی و اعتقادی هم که چیزی در موردش نگیم بهتره. تا دلتون بخواد کسانی بودند که قبل خدمت پاک بودند و بعد از خدمت سیگاری یا معتاد برگشتند و خیلی مسائل دیگه که واقعا ضرر خدمت رو با اون میزان سودی که داره غیر قابل قیاس می کنه.

    پاسخ:
    فرمایشاتتون کاملا علمی و دقیق و صحیح هست. و جای بحثی نداره

    ولی این تلنگر رو کی باید به کسی مثل این پسر بزنه که داره عمرش رو به بطالت میگذرونه؟ مدام سرش تو گوشیه. سر کار نمیره. فقط دنبال در رفتن از زیر مسئولیتای زندگیشه و والدینش فقط دارن حرص میخورن و کاری نمیتونن براش بکنن؟ 
    اصلا این پسر چطور میتونه سر به راه بشه و به فکر بیفته و قدر عافیت رو بدونه؟

    کما اینکه من اشتباهات تربیتی پدر ایشون رو قبول دارم. یعنی دیدم به عینه اطرافیان چه برخوردهای تحقیرآمیزی باهاش میکنن. ولی راهش چیه واقعا؟

    آره به برادر شوهر خخخ 

    شوخی بود خواهر. به یاد شوخی های عاطفه در خوابگاه :)

    نارحت نشی سادات جان ها!

    پاسخ:
    خخخخ
    یادش بخیر

    نه بابا. ما دیگه پوستمون شده مثل پوست سرو ابرقو! به این زودیا ناراحت نمیشیم :))

    از عاطفه چه خبر؟ چیکار میکنه؟

    سلاممم خخخخ اون آخرش که مکالمه تون با همسرتون بود خیلی بامزه بود واقعا عشق فوران میکرد خخخخخخخ

    ولی من میشناسم مامانی که میگه آره پسرم بره سربازی و اصلا دلش نمیخواد بچه ش مُعاف بشه از سربازی خخخخ (دیکته معاف درسته؟ خخخخ)

    پاسخ:
    سلام
    خخخ
    ما کلا تو مکالماتمون احساسات حرف اول رو میزنه :)) (خدایی خودت اگه یه پسر کچل سوخته بیاد خواستگاریت بهش چه جوابی میدی؟؟)

    لابد از بس پسره اذیت میکنه مادره میگه برو یه جای دور که نبینمت فقط!!!
  • دختـرِ بی بی
  • یاد داییم افتادم وقتی سرباز بود من خیلی کوچیک بودم

    قبل اینکه بره سربازی کلی باهش رفیق بودم و همیشه با من بازی میکرد

    سربازی که رفته بود و یه جزغاله سیاه سوخته کچل برگشته بود اصلا طرفش نمیرفتم هر چی میگفت دایی جون بیا منم میگفتم نه تو دایی من نیستی :))

    آخه خیلی تو ذوقم خورده بود هلو رفته بود لولو برگشته بود

    پاسخ:
    :))

    دیگه داییت بعد از اون قضیه اون آدم سابق نشد :))

    سربازی رفتن رو بعلت اینکه از میزان لوس بودن و وابستگی پسرا به مادراشون کم میکنه دوست دارم.

    پاسخ:
    منم میگم اگه سربازی صدتا بدی داره، همین یه حسنش کافیه که روی پسرا رو کم میکنه!

    این که قطعا از لطف شماست و بنده واقعا ادعای علمی و دقیق بودن صحبت هام رو ندارم.. صرفا برداشت های شخصی هست

     

    والا اونچه که بنده به ذهنم رسید که تو متن نظر قبلی عرض کردم که باید به جوان اعتماد بشه و مورد حمایت قرار بگیره و اگر انگیزه و امید و هدف هم در جلوی راهش باشه ان شاءالله در مسیر درست قرار میگیره.

    اما شرایط آدم ها متفاوت هست و باید دید ریشه ی مشکل کجاست که قطعا شما بهتر می تونید متوجه بشید. این که میفرمایید مدام سرشون تو گوشی هست خب یعنی احتمالا وقت ازدواجشونه! شاید بهتر باشه مادر و پدر ایشون یا خواهری اگر دارند و یا حتی شما به فکر همسر مناسب باشید براشون و خیلی جدی با ایشون در این مورد صحبت کنید و ازشون بخواید که ملاک هاشون رو بگن و جدیت خودتون رو در عمل هم نشون بدید. یا اگر کسی و جایی رو می شناسید برای کار بهشون معرفی کنید و پیگیر باشید و ... . خلاصه که به دغدغه و نیازهاشون توجه کنید و در عمل هم نشون بدید که در کنارشون هستید نه در مقابل و البته با رعایت نهایت احترام و عزت براشون این کارها رو بکنید چون تامین احترام و جلال یک مرد خیلی مهم هست. ان شاءالله ایشون هم شروع به حرکت و تغییر می کنند.

    ولی باز هم عرض می کنم قطعا شرایط آدم ها متفاوته و شما بهتر می تونید تشخیص بدید چه کاری میشه کرد.

    محفوظ باشید ان شاءالله

    پاسخ:
    نمیدونم والا، عایا کسی هست که زن کسی بشه که هیچ کاری نداره، تلاشم نکرده که کار پیدا کنه! من که جرات ندارم برا همچین آدمی دختر پیدا کنم
    ان شالله که خدا برا همه بسازه
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

    در این برهه ی تاریخ، مادر دو فروند کوچولوی بازیگوش هستم!
    علی کوچولویی که از دیوار سفیدکاری بالا میرود
    و فاطمه حسنایی که در حال آموزش بالارفتن از دیوار است!

    و مادری که خداوند از دست این دو ترکیبِ عالی صبرش دهد!!

    ....
    هرچه که اینجا می نویسم، صرفا برداشتهای شخصی ذهن یک انسان است. پس دلیلی ندارد که حتما و قطعاً اشتباه نباشد. چرا که انسان ممکن الخطاست...
    من اینجا بلند بلند با خودم حرف می زنم.
    خطابهای پندآموز مرا فقط خطاب به خودم بدانید.

    بایگانی