ای‌شما!‌ ای‌تمام‌ عاشقان‌ هرکجا

نام یک نفر غریبه را، در شمار نامهایتان اضافه می کنید...؟

پندم بده فراوان!

چهارشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۸، ۰۱:۲۱ ب.ظ

نمی دونم چرا ما آدمای این دوره، از نصیحت شنیدن خوشمون نمیاد. 

یعنی کلا از موعظه و پند و اندرز فراری هستیم. 

درحالی که خداوند به پیامبرش دستور میده که "و ذکِّر، فإنَّ الذکری تنفع المومنین" " موعظه کن که موعظه به مومنان سود می رساند." 


اصلا قدیما میرفتن پیش آدمای خوب، میگفتن ما رو موعظه کنید. 


یا خود مولای متقیان، به یکی از صحابه شون میفرمایند که منو موعظه کن!! چون در شنیدن اثری هست که در دانستن نیست... جل الخالق!


حالا اینکه انقدر از زیر بار موعظه شنیدن در میریم، یا معنیش اینه که آثار موعظه رو نمیدونیم، یا اینکه خدایی نکرده اصلا مومن نیستیم که بخواد بهمون سود برسونه!


و البته حالت سومی هم داره و اون اینه که موعظه گوینده خودش چندان مصرّ به عمل به گفته ش نیست. (برخلاف پیامبر عزیزمون که خودش پیشقدم اول بود) که در این صورت هم مولای متقیان میفرمایند که ننگر که گوینده کیست. بنگر گفتارش چیست.

درهر صورت هیچ راه گریزی از موعظه شنیدن وجود نداره. حالا برای تمرین، هرکدومتون به من یه موعظه برسونید. از همین میز اول شروع کنید. یاعلی

  • موافقین ۱ مخالفین ۱
  • ۹۸/۰۷/۰۳
  • ۱۸۹ نمایش
  • امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ

نظرات (۸)

سلام

یه چی بگم اول، داشتم فکر می کردم یه پستی بنویسم، همین نیم ساعت پیش! بعد گفتم تهش می نویسم لطفا نصیحتم نکنید، چون الان اصلا پذیرشش رو ندارم...

البته می خواستم تهش بگم هر کی خواست نصیحتم کنه فردا بیاد بگهشاید حالم بهتر بشه و گوش کنم...

الان اومدم دو دیقه استراحت کنم، مطلب شما رو خوندم :)) دیگه موعظه از این واضحتر می تونست به من گفته بشه؟ ببین خدا چه مدلی میگذاره تو کاسه ی آدم؟

 

والا من هنوز شناخت خاصی از شما ندارم که موعظه تون کنم، یه جمله از اساتید  یادمه می گم... راه رسیدن به خدا فقط همراهی با امامه! 

پاسخ:
سلام
جدی؟
منم یه چی بگم؟
منم اصلا نمیخاستم الان این پست رو بذارم، چندوقتیه بهش فک میکنم .صبخ تا حالا سه چهآرتا طلب تو ذهنم میچرخه، ولی گشتم از تو یادداشتهای گوشیم این موضوع رو اتفاقی انتخاب کردم.
پس مال خودتون بوده مطلب
گرچه من خودم اول کسی هستم که نیاز دارم به موعظه
+ممنون از پند خوبتون

شنیدن پند از کسی که عامل بهش هست تاثیری عجیبی داره،مثلا وقتی یک عارف می گه تقوا رو رعایت کنید با زمانی که یک روحانی عادی روی منبر همچین حرفی می زنه تاثیرش از زمین تا آسمونه

حالا این بین کلام معصوم چیزی هست که با خوندن کلماتشون هم تاثیر عجیبی میگذاره

مثلا، خطبه متقین نهج البلاغه به قدری تاثیر گذاره که شنوندش (همام) پس از شنیدنش از زبان امیرالمومنین(ع) از ترس دنیا می ره...

پاسخ:
سلام. اینکه پندهامون تاثیر نمیذاره، ایراد اول از خودمونه
ممنون،مطالبتون کاملا تکمیل کننده بحث بود
  • مردی بنام شقایق ...
  • بنام خدا

     

    این کارارو نکنید

    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    به این میگن موعظه نصفه کاره!

    بسم الله

    سلام 

    در مقام نصیحت نیستم . براتون حدیث امروز رو میفرستم 

     

    عبدی! أنا و حقی لک محب،فبحقی علیک کن لی محبأ

    بنده ی من!سوگند به حق خودم دوستدار تو هستم،پس سوگند به حق من برتو،مرا دوست بدار

    پاسخ:
    سلام
    ممنونم.
    حدیث عالی بود

    یکی از دلایلشم اینه که بلد نیستیم چ‌جوری موعظه رو بگیم یا بگن ک موثر باشه بیشتر عیب جوییه تا موعظه این دوتا مرزش باریکه.

    مواظب علی من باش موعظه از این مهم تر؟

    پاسخ:
    آره اینم دلیل مهمیه. باید خوب موعظه کنیم


    یه موعظه هم به علی بکن که مواظب من باشه
  • سربازِ روزِ نهم
  • فاعمل اننا عاملون :)
    پاسخ:
    احسنت
  • میرزا مهدی
  • سلام شبیه این که بگن التماس دعا، در جواب بشنوی" محتاجیم به دعا".

    درناکه. تو وضعی قرار میگیری که التماس دعا داری و یهو در ناباوری طرف میگه جمع کن مینیم بابا ما خودمون محتاجیمD: 

    پیش حکیم فردوسی بودم سلام رسوند و گفت عرض کنم:

    به فردا مـَـمــان ، کــارِ امروز را،

    برِ تـــخــــتْ مَـنشـان، بــدآمـوز را

     

     

    پاسخ:
    قضیه اینه که یه مشت محتاج دورهم جمع شدیم!

    قسمت اولش رو چشم
    ولی قسمت دومش دست من نیست، انتخابات برگزار شده طرف رای آورده!

    خسته نباشید

    ---

    تراریوم

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

    در این برهه ی تاریخ، مادر دو فروند کوچولوی بازیگوش هستم!
    علی کوچولویی که از دیوار سفیدکاری بالا میرود
    و فاطمه حسنایی که در حال آموزش بالارفتن از دیوار است!

    و مادری که خداوند از دست این دو ترکیبِ عالی صبرش دهد!!

    ....
    هرچه که اینجا می نویسم، صرفا برداشتهای شخصی ذهن یک انسان است. پس دلیلی ندارد که حتما و قطعاً اشتباه نباشد. چرا که انسان ممکن الخطاست...
    من اینجا بلند بلند با خودم حرف می زنم.
    خطابهای پندآموز مرا فقط خطاب به خودم بدانید.

    بایگانی