ای‌شما!‌ ای‌تمام‌ عاشقان‌ هرکجا

نام یک نفر غریبه را، در شمار نامهایتان اضافه می کنید...؟

حضرت اشرف

يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۰۷:۵۴ ب.ظ

یکی از سوالات اساسیی که همیشه برام وجود داشته، اینه که مردم دهه ی شصت به قبل، چرا اینقدر به اسم اشرف علاقه داشتند؟؟!

شاید اگه تو دهه های قبل هم این قرتی گریِ شمارش اسامی دختر و پسر در ثبت احوال کشور وجود داشت، اسم اشرف در ردیف اسم فاطمه یا حتی بالاتر از اون قرار میگرفت!

البته تحقیقاتی هم در این زمینه داشتم که نتایجی در برداشته!

بنظر من آدمایی که به اسم اشرف علاقه دارند، چند دسته اند:

دسته ی اول مثل پدر خدابیامرز خودم، یه عشق ناکامِ شکست خورده به نام اشرف در دوران جوانیشون داشتند، (که همه عالم و آدمم ازش خبر دارند!) و به اون دلیل، و با مخالفتهای شدیدِ همسرشون (یعنی مادر بنده) اسم بچشونو گذاشتند اشرف!


دسته ی دوم، مثل پدر خدابیامرز اشرف خانم، ارادت خیلی ویژه ای به حضرت والامقام شاهنشاه داشتند، و بخاطر عرض این ارادت، اسم خواهر نکبتِ شاه رو گذاشتند رو بچشون!


دسته ی سوم هم مثل خود من، به دلیلِ اینکه پدرشون این اسم رو خیلی دوست میداشته، و اونا پدرشونو خیلی دوست میداشتند، حاضر نیستند اسمشونو عوض کنن!


دسته ی چهارم رو اما هرچی فکر میکنم نمیفهمم چرا به این اسم علاقه دارند؟؟! واقعا چی دراین اسم دیدند آیا؟ آخه نه اسم امام و پیغمبره، نه تو قرآن اومده، نه ترکیب ویژه ای داره! چی داره آخه؟؟ خواهشا بگید ماهم بدونیم.

  • موافقین ۳ مخالفین ۱
  • ۹۸/۰۸/۱۹
  • ۲۶۵ نمایش
  • امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ

نظرات (۱۷)

  • کاکتوسِ خسته
  • "اشرف" ِ مخلوقات دیگه!

    پاسخ:
    اون که همه هستن!

    فقط دلیل نامگذاری دسته اول😃

     

     

    پاسخ:
    اتفاقا اون اشرف خیلی زشت و بی ریخته، نمیدونم بابام عاشق چیش شده!

    بسم الله

    سلام 

    همه ما بالقوه یه اشرف هستیم وای بالفعلمون فرق میکنه .. حالا بعصیا خواستن این اشرفیت رو به رخ بکشن یا خواستن مثل همسایه محل قدیم ما بخت دخترشون مثل خواهر شاهنشاه آریا مهر بلند باشه این اشرف و داد زدن 

    ینی این اشرف از بدبخت ترین ادمایی بود که به خاطر میارم و تا هر کی میگه اشرف یاد خودش و دلیل مادرش برا نامگداریش میافتم 

    اینا همونایی بودن که میگفتن اسم دخترت رو نزار زینب ستمکش میشه

    پاسخ:
    سلام
    اتفاقا خود اشرف پهلوی هم ازون بدبختای روزگار بوده! 
    حالا ما شکرخدا خانوادمون طاغوتی نبودن!

    دسته چهارم بابا بزرگ من ایناا هستند  اسم عمه هام رو گذاشته اشرف شوکت عزت  یعنی به اقتدار دخترانه توی خونش خیلی اعتقاد داشته جوری اسم دخترا گذاشته که هم پسراش دختراش  حساب ببرن   هم اسمشون شوهر مطیع کن بوده شوهرا هم تحت امر باشند   هم هرکی عروسشون  شد از ابهت  این  خواهر شوهرا،  هم عروس هر کی شدن خواهرشورا از ابهت این عروسا حساب ببرن امیدوارم هیچ وقت هیچ کدوم از فامیلای من پاشون به وبلاگ تو وا نشه 

     

     

    پاسخ:
    خخخ
    ینی همیشه دوست داشتم ازون اشرفا باشم که یه شهر از اخمشون میلرزه! ولی متاسفانه هیچوقت نبودم!
  • آقای گوارا
  • نجفِ اشرف :|

    پاسخ:
    نجف دیگه چطور اشرف شده ؟؟!

    سلام

    حالا انقدام بد نیست، از لحاظ اسم تفضیل معناش خوب میشه... 

    مثل اعظم، اکرم، اکبر، اشرف... شریف ترین. 

    پاسخ:
    سلام
    شاید چون اسم خودمه روش زوم شدم!

    حالا اسم بدی نیست و ایراد خاصی هم که نداره.

    اسامی بی‌معنا و نازیبا که آدم در فلسفه‌ی گذاشتنش هنگ می‌کنه خیلی بیشتره.

    به نظرم اشرف از اونا نیست :)

    پاسخ:
    قبول دارم که خیلی اسما هست که آدم روش نمیشه طرف رو صدا بزنه! اصلا میخای اول بپرسی این اسم آدمیزاده؟؟

  • آشنای غریب
  • اشرف خب یعنی شریف ترین
     

    پاسخ:
    معنیش رو که میدونم! جذابیتش رو درک نمیکنم!
  • دچارِ فیش‌نگار
  • حالا اونا که فامیلشون رو گذاشتن اشرف دیگه چه آدمهای شاه دوستی هستن دیگه!!

    پاسخ:
    اونا به دلیل شرافت بالاشون بوده قطعا!

    دسته چهارم‌نداره دگه همه‌به همین سه دلیل میذارن

    پاسخ:
    الان اسم اشرف عموئه رو به کدوم دلیل انتخاب کردن؟؟
    کامنت دومت هم به دلایلی تایید نمیشه! پررو!
  • میرزا مهدی
  • سلام 

    اشرف هم خوبه که...

    یه لقبه. خیلی هم قشنگه. حتی اسم من هم یه لقبه.... 

    لقبِ قائم آل رسول،  حضرتِ "م ح م د" بن حسن عسکری (ع) .

    اشرف هم خوبه.

     

     

    پاسخ:
    خب اسم شما لقب امام زمانه، اشرف ولی نمی دونم لقب کیه :\
  • مردی بنام شقایق ...
  • سلام

     

    اتفاقا منم یه خاله دارم اسمش اشرفه

     

    شوهرش هم یه شعر باحال براش درست کرده سر پیری هی میخونه همه میخندن

    خودشم میخنده :))))


    یه دوست هم خودم داشتم تو نوجوونی اونم اسمش اشرف بود البته ایرانی نبود!

    پاسخ:
    خخخ
    پیریای من و حضرت آقان لابد :))

    بله افغانیا این اسم رو رو پسراشون میذارن

    والا یکی دو تا اسم هست همینجوری مد شده بود ول کنشم نبودن
    اصغر یکی از این اسم ها بوده که بعدها به عسگر برای خوشگلی تصحیح شده :)))

    پاسخ:
    از کجا به این نتیجه رسیدید که عسگر همون اصغر بوده؟؟؟ این دوتا کاملا ریشه شون باهم فرق داره :/
  • دچارِ فیش‌نگار
  • اشرف غنی هم یادم اومد

    پاسخ:
    اشرفا همشون غنی هستن!
  • میرزا مهدی
  • احمد قوام

    پاسخ:
    لقب احمدقوامه؟ 
    یا الان همه افعل های تاریخ رو میخاید رو کنید؟؟
  • دچارِ فیش‌نگار
  • یه اصطلاحی اومد توی ذهنم بار قبلی گفتم بدجور تنبه شدم :) نمیگم (مربوط به همین غنی هست؛ در واقع یکی از راههای پول دار شدن و پول درآوردن)

    پاسخ:
    :| 
    بله همون بهتر که نگید!
  • میرزا مهدی
  • :)) نه همین قدر بسه

    پاسخ:
    باتشکر 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

    در این برهه ی تاریخ، مادر دو فروند کوچولوی بازیگوش هستم!
    علی کوچولویی که از دیوار سفیدکاری بالا میرود
    و فاطمه حسنایی که در حال آموزش بالارفتن از دیوار است!

    و مادری که خداوند از دست این دو ترکیبِ عالی صبرش دهد!!

    ....
    هرچه که اینجا می نویسم، صرفا برداشتهای شخصی ذهن یک انسان است. پس دلیلی ندارد که حتما و قطعاً اشتباه نباشد. چرا که انسان ممکن الخطاست...
    من اینجا بلند بلند با خودم حرف می زنم.
    خطابهای پندآموز مرا فقط خطاب به خودم بدانید.

    بایگانی