ای‌شما!‌ ای‌تمام‌ عاشقان‌ هرکجا

نام یک نفر غریبه را، در شمار نامهایتان اضافه می کنید...؟

دختر غلوم

يكشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۰۹ ب.ظ

یادمه چندسال پیش، یه نفر تو شهرمون به نام غلوم سلمونی، سر مسائل ناموسی، زد و دختر خودشو کشت! خبر این قتل تو شهر مثل توپ صدا کرد، خصوصا که طرف کاسب بود و معروف...

یا همین چند ماه پیش، یه نفر از شهر بغلیمون، آرون و بیدگل، بخاطر مشکلات اقتصادی، زد زن و و دوتا بچه اش رو نفله کرد و بعد خودشو... 

ولی نه کسی تو اینستاگرام برای برای اون قاتل آرونی هشتگ زد، نه بیست و سی در موردشون خبری داد بیرون، و نه حتی یونیسف در دفاع از دختر غلوم بیانیه صادر کرد!!

اصلا شما اگه صفحه ی حوادث روزنامه ها رو پیگیری کنید، انقدر ازین خبرا توش زیاده که سرِ ماه، باید برید تیمارستان بستری بشید! ولی نود و نه درصدشون به راهروهای دادگاه ختم میشه و بعد فراموش میشه!

راستش اصلا هیچکدوممون درمقام قضاوت نیستیم که اون دخترچیکار کرده و اون پدر شرایط مطلوب روانی داشته یا نه و یا مقصر اصلی تو این قضیه کیه و چیه، چرا که اطلاعاتمون خیلی کمترازین حرفهاست!

فقط میخوام بگم چی میشه که یه خبر قتل، از یه شهر کوچیک، اینجور توفضای مجازی و تو کشور و حتی خارج از کشور صدا میکنه؟؟ قضیه یه کم بو داره!

بوش هم ازونجایی بلند میشه که رسانه ها دارن تو فضای خبری دنیا، خدایی میکنن! کافیه فقط بخوان یه خبر پررنگ بشه، پس اون خبر تبدیل میشه به خبر تیتر یک همه جا، و کافیه بخوان یه خبری رو پنهان کنن، دیگه هیچ صدایی ازون خبر درنمیاد!

و همین رسانه ها، وقتی خبری رو پوشش دادند و احساسات مردم رو در اون موضوع حسابی برانگیختن، حالا از آبی که گل آلود کردن، ماهی موردنظر خودشونو میگیرن! چرا که دیگه، وسط اون حجم از رگ گردنِ بالا اومده و هیجانات فوران کرده، میشه هر غذای سالم و مسمومی رو به مخاطب خوروند.

و در خیلی از موارد، برای کتمان خبرهای مهم دیگه ای، یه مسئله رو تبدیل میکنن به معضل اول جامعه، تا روی اون خبر اولی رو بپوشونن...

پیشنهاد ویژه ی من در اینجور موارد اینه که خیلی محتاط باشیم و حتی الامکان، همراه این جریانات و اخبار درست و غلط نشیم که کسی نتونه روی احساسات ما موج سواری کنه... 

قدرت رسانه، قدرت خطرناکیه، ازش بهراسیم.
  • امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ

نظرات (۱۷)

  • کاکتوسِ خسته
  • دقیقا منم همینطور فکر میکنم.

    کسای خیلی زیادیم به حدی ناراحت شدن که انگار عزیز خودشون کشته شده و خب این ناراحتیم من نمیگم بده یا خوبه.

    ولی از اینکه تا اتفاقی بولد میشه همهههه خودشون رو موظف میدونن دربارش نظر بدن اصلا خوشم نمیاد

    خب اون شخص اگر واقعا دغدغه و ناراحتی داره به قول شما یه سر به قسمت حوادث روزنامه بزنه و ببینه اونجا جه خبره..

    پاسخ:
    خب بهرحال جو جامعه خیلی روی روحیات آدما موثره، همینکه هرجا نگاه میکنی دارن درمورد رومینا خبر میدن باعث میشه آدم بیش از حد بهش توجه کنه
    ولی خب بهتره آدم روحیات خودشو کنترل کنه
  • رفیقِ نیمه راه
  • خیلی قشنگ نوشته بودید...
    یاد شرلوک هلمز افتادم...

    پاسخ:
    درین حد جنایی؟؟

    جنایی تر میشه وقتی بدونید داداشای من برای سالیان متوالی مشتری همین غلوم سلمونی بودن :|

    احتمالا قندهایی (گندهایی)زده شده(یا در شرف زده شدن) که حیاتی و مهم... این خبر رو بولد کردن اون یکی دیده نشه وگرنه به قول شما از این خبرا زیاده چرا تا الان کسی صداش در نیومده بود.

    پاسخ:
    بعضیا گمانه زنیشون اینه که بخاطر پوشاندن خبر محموله های ونزوئلایی بوده. ولی درهرحال خیلی مشکوکه

    راستش باهات موافقم البته در قسمت دومش که میگی امان از این رسانه ها و اینکه چه کاسه ای زیر نیم کاسه است 

    ولی باورم نمیشه آمار این چیزا بالا باشه 🤔

    پاسخ:
    آمار جنایت و قتل رو ندارم، نمیدونم بالاست یا نه، ولی بهرحال هست، تو دادگاهها پر از پرونده های جناییه

    سلام

    من زیاد اهل کامنت گذاشتن نیستم ولی باید میگفتم این موضوع دختر غلوم واقعا تامل برانگیز بود:))

    خیلی نگاه تیزبینی به این موضوع داشتید...جالب بود برام

    پاسخ:
    سلام
    ممنون از لطفتون
    بله ما اون موقع خیلی برا این دختر غلوم متاسف شدیم

    ایندفعه من بعنوان یه رسانه ای تایید میکنم

    و میگم جز این نیست

     

    ولی چون جماعت حزب الله هنوز جناحن و جبهه نشدن نتونستن آلوده رسانه بازی بشن

    البته الان رسانه زده محسوب میشن

    مثل معرکه گیری های مضحکو ریاکارانه در باب رزمایش مواسات

    پاسخ:
    شما رسانه ای هستید؟ باید از قدرت نویسندگیتون حدس میزدم، ولی نزدم :| درهرحال خوشحالم

    از جبهه و جناح و اینا چیزی سردرنیاوردم :|

    احسنت. استدلال قشنگی بود.

    تو این دوسه روز دیدم دوستان ما بحمدالله مطالبی را در این خصوص نوشته بودند که جداً منطقی و منصفانه بود. 

     

    ما هم هر روز با کلی از این قتل ها، جنایت ها و رفتارهای جنون آمیز مواجه ایم. اما قرار نیست نسنجیده هر واکنشی را انجام بدیم و به خاطر دنیای دیگران، قیامت خودمونو خراب کنیم...

    اینهایی هم که به ظاهر دم از دلسوزی میزنن و برای قتل رومینا در رسانه های مجازی سینه چاک می کنن، سابقه های جناحی و سیاسی و رسانه ای شون معلومه و هدفشان هم مشخصه. سخت میشه باور کرد که انگیزه شون خدایی باشه...

    پاسخ:
    ممنون از تعریف تون

    اصلا خوندن شکل نگارش خبرها قشنگ نشون میده که غرضهای ضددینی پشت قضیه ست
    اینکه از مشکل روانی یه پدر برسن به اینکه مقصر اصلی نیروی انتظامیه که بچه رو به خانوادش تحویل داده! یا اینکه باید روابط دختروپسر آزاد باشه و پدرا غیرت رو کنار بذارن تا همچین اتفاقاتی دیگه نیفته! همینا بو میده
  • محمد قاسم پور
  • صحبت های مرد سیاه پوست که زیر پای پلیس آمریکایی جون داد بیشتر من رو منقلب کرد.

     

    بنده خدا لحظه‌های آخر مثل یک بچه مادرش رو صدا می زد.

     

    ولی تو همون رسانه‌هایی که قتل رومینا بزرگ کردن، خیلی به اون ماجرا نپرداختن!

    پاسخ:
    هممون یه جورایی دلمون ازین رسانه و رسانه بازی خونه
    چه مسائل مهمی که پنهان میشه بخاطر سیاسی کاری ها

    من با اون متنی که نوشتم راجع به این ماجرا دیگه واقعا نظرم نمیاااد :)) هرچی گفتی رو نخونده تایید میکنم

    پاسخ:
    خب بخون تنبل! 
    حالا نظر نده، نترس سرتو نمیبرم!

    من این مرد آرونی رو هم نشنیدم ولی دختر غلوم سلمونی... یادته بعد یه مدت آزاد شد هیچی به هیچی

     

    پاسخ:
    خب ولی دم قصاص نمیشه، باید تحقیق کنم ببینم این قضیه منشا اسلامی داره یا نه
  • قاسم صفایی نژاد
  • در مورد جو رسانه‌ای این خبر یادداشتی نوشتم:

    http://safaeinejad.ir/1399/03/10

    پاسخ:
    پیگیر مطالبتون هستم. استدلالتون خیلی خوب بود

    هر وقت یه کار رسانه ای درجه یک و پر و پیمون می بینم یاد صحبت آقای رائفی پور میفتم که می گفت ما عُرضه کار رسانه ای خوب رو نداریم. هرجا دیدید یه کاری قشنگ رسانه ای شد بدونید قطعا کار ما نیست.

    خوبه که شما سواد رسانه ای بالایی دارید و مثل عموم افراد احساسی رفتار و تو زمین دشمن بازی نمی کنید. دوره ی سختی شده، خیلی سخت!!

    پاسخ:
    آقای رائفی پور یه کم خودزنی کرده در این کلام! گرچه مقداری از حرفشو قبول دارم

    متاسفانه بیشتر ماها دنبال رو جو حاکمیم، یه لحظه باید بایستیم و به قضیه فکر کنیم

    بله منم کاملا اینو قبل دارم فقط یه سوال

    الان دیه رو که از این بابا گرفتن میدن به کی:/

     

    پاسخ:
    طبق تحقیقات من! این دیه رو به سایر اولیای دم، غیر از پدر میدن، یعنی مادر، برادر، خواهر و هرکی که ولی دم محسوب بشه، و علاوه بر دیه، مجازات تعزیری هم داره که برابر قانون سه تا ده سال حبس به پدر تعلق میگیره
    البته دوست دارم یه پست بذارم درمورد تحقیقاتی که صورت دادم

    سلام

    یک دلیلش اینکه اونایی که مردن با داس کشته نشدن !!

    اونایی که مردنشون توسط پدرشون صورت گرفته که کم نیستند تو خواب کشته نشدن !!

    اونایی که قاتل فرزندان شون شدن اونم بخاطر ناموس یا هر دلیل عینهو داعشی ها سر بچه هاشون رو نبریدن  و تکه تکه شون نکردند!

    تصور کنید داعش هم این گونه سر نبریده اونم وقتی طرف مقابل ، خواب باشه !!

    اینجا باید گفت باز صد رحمت به داعش و صد لعنت به این ناپدر !!

    اونایی که واقعا بچه هاشون رو اینجوری کشتن حالت جنون وار بهشون اکثریت دست داده و کشتن !!

    ولی پدر این بچه مون رومینا با آگاهی تمام دست به این عمل قتل زده قبلش با داماد خانواده که وکیله مشورت میکنه و میپرسه که اگر من دخترم رو بکشم از لحاظ قانونی مشکلی برام پیش میاد یا نه ؟!

    اینقدر این پدر که نه بلکه  قاتل به قانون این مملکت و قانون این داستان فکر کرده به خداوند بالا سرش فکر نکرده !!

    که خدا اگر نخواد  برگی از درخت بدون اذن او  نمی افته !!

    این قاتل اونقدر به ناموس فکر کرده به خدای بالای سرش فکر نکرده !!

     

    من خودم به شخصه وقتی متوجه شدم این دختر تو خواب کشته شده و با داس کشته شده خارج از داستان رسانه ها و اینا خدا میدونه قلبم جریحه دار شد و مثل ابر بهاری گریه کردم و الانم حتی اسمشو میشنوم اشکم درمیاد !!

    و از وقتی فهمیدم برای این دختر هر روز همون طور که برای اسیران خاک فاتحه میخونم و گریه میکنم برای این طفل معصوم هم همونطور که فاتحه میخونم گریه میکنم !!

    درسته این خبرم ممکنه تو لابلای خبرها چند وقت دیگه مثل باقی خبرها  گم بشه ولی من خودم بشخصه برای این دختر و دخترای این چنینی که قربانی میشن  تا آخر عمرم سوگوارم بدون در نظر گرفتن رسانه و این چیزها !!

     

    اگر همه مردم چه موافقین کشتن این دختر و دختران این سرزمین مون چه مخالفین این کشتن خودمون جای این دختر یا مادر این دختر قرار بدیم اونوقته که احساس مسئولیت مون نسبت به همچین قضایایی بیشتر میشه !!

    خدا به همه حق حیات داده هیچ کس حق نداره این حق رو از کس دیگری بگیرد ولو بخاطر ناموس و این جور چیزها!!

    حالا قانون کشور ما سالهاست این شکلی است اون داستانش جداست من امیدوارم یک  روز این قانون برای همیشه عوض بشه !!

     

    خدا رو شکر امروز رییس قوه قضاییه این امید رو داد که بخاطر جریحه دار شدن  مردم این پدر و مسببین این داستان به اشد مجازات خواهند رسید

    بماند دوست صمیمی این دختر هم  گفته که این دختر از همون ۴ سال پیش توسط پسر تهدید میشده و مقتول چون می ترسیده با این پسر اون اوایل  همراه شده !!

    اگر بگیم قضیه هم ناموسی بوده اگر اون پدر باهوش بود و مغزشون آکبند نبود باید پیگیر این داستان از طریق حرف زدن و مشورت کردن دخترش میشد نه اینکه دست به این جنایت تلخ بزنه!!

     

    و در آخر اگر این پدر و امثال این پدرها ، پدر خوبی بودند اینقدر با بچه هاشون دوست میشدند و رفیق که دختر حتی اگر بگیم با میل و رغبت خودش رفته چون با پدرش اگر رفیق بود نمیرفت حتی شما بگو یه قدم هم نمیرفت !!

     

    داستان رسانه ای شدن و آب و تاب دادنش بنظر من بخاطر کشتن اون دختر در خواب اونم با داس بوده و اینکه پدر آگاه به این عمل و جنایت بود و در حین جنون آنی این داستان پیش نیومده.

     

    امیدوارم ریس قوه قضاییه دستور اعدام  این پدر رو نه یکبار بلکه بیش از یکبار صادر کنه !!

    تا حداقل اون ناپدر /قاتل خودش بفهمه درسته قانون اینه ولی خواست خدا از خواست ما آدم ها بالاتره !!

     

     

    +

     

    سلام

    ببخشید که منبرم  خیلی طولانی بود چون کار و فعالیت من با کودکان این چنینی بوده و هست و آسیب های که به کودکان رسیده و میرسه منبر طولانی شد.

     

     

     

    پاسخ:
    سلام واران جان.
    اوه چقدر عصبانی!
    بقول خودت اول یه لیوان شربت آبلیمو بخور حالت بیاد سرجاش ،بعد من برات برم بالا منبر :)
    خوردی؟
    خب
    ببین اول اینکه قطعا قتل دردناک و تاسف برانگیزه، هرقتلی که به ناحق باشه و قاتل درپیشگاه خداوند مسئوله. و پدر هم حق نداره فرزندش رو بکشه
    ثانیا اینکه شاید این پدر، دچار جنون آنی نشده باشه، ولی قطعا در سلامت روانی هم نبوده،چون آدم سالم بچه ش رو کتک هم نمیزنه،چه برسه که بخواد جگرگوشه ش رو بکشه، پس قطعا بدون که اختلالات روانی داشته، 
    اتفاقا تا جایی که یادمه اون مرد آرونی زن و دوفرزندش رو تو خواب کشته، پس هستن، با داس هم هستن، بدتر از داس هم هستن، بحث من این نیست که این جنایت کم چیزیه، یا خیلی عادیه، فقط میگم این مقدار بزرگ شدن خبرش تو جامعه غیرعادیه
    و در آخر هم، من امروز با یه وکیل صحبت کردم، ایشون میگفت این قضیه ی قصاص نشدن پدر، چیز مندرآوردی نیست، بلکه حکم خداست، تو قرآن نیومده ولی تو احادیث قطعی زیادی اومده،جوری که فقها یقین دارن که پدر، قصاص نداره، و شاید ماها از حکمتش سردرنیاریم، ولی دلیل نمیشه سلایق خودمون رو بعنوان حکم اجرا کنیم. میگفت در این قتل، دو مسئله مطرحه، یکی قصاص و دیگری تعزیر، قصاص که برای پدر اجرا نمیشه،ولی تعزیر اینه که دیه بده، و سه تا ده سال زندانی براش میبرن. حالا مطالبه عده ای از حقوقدانها اینه که باتوجه به افزایش این نوع قتلها، تعزیرش رو سنگین تر کنند که کسی نتونه ازین جنایتها بکنه به راحتی 

    البته این قضایاسیار یاد در ایر اتفاق میفته

    چه دختر ها که کشته شدن و حتی توی صفحه حوادث روزنامه ها هم جایی براشون نبود...

     

    چه دختر ها که به دست خانوادشون کشته شدند و چال شدند و کسی هم خبر دار نشد

     

    نمی دونم واقعا چرا یهویی یه خبر این چنین سر و صدا کرده !!!!

    پاسخ:
    حالا بنظرم خیلی هم قضیه رو فمنیستی نکنیم. بودن پسرایی هم که به دست پدراشون کشته شدن، حالا به دلایل دیگه

    من گفتم که چرا یهویی خبر سروصداکرده!

    عصبانی که نه نشدم :)

    فقط امروز خسته و کوفته کار بودم :)

    شاید بخاطر خستگی لحن حرفام تغیبر یافته :)

    و الانم خسته ام خیلی خسته .

     

     

    مختصر بگم‌ چون چشمام بسمت خواب داره هدایت میشه:)

    و منم اتفاقا از یه وکیل شنیدم اگر حاکم شرع حکم به اعدام پدر بده این پدر اعدام خواهد شد.

    بماند که من قدیم یه فیلم دیدم که تو اون فیلم میگفت اگر قاتلی برای حکومت اسلامی یا هر حکومتی  باعث دردسر و  سر و صدا و قیل و قالی زیاد بشه و صدای همه رو دربیاره و از جمله صداش به اون طرفی ها هم بره مسئولین قضایی  اون حکومت برای آروم کردن مردم هم شده خلاف حکم همیشگی عمل خواهند کرد و حکم به اعدام میدن تا بلکه اون سر و صداها هم به آرامی  بخوابه !!

    حالا فکر کنید همزمان با این قضیه و قتل یه قضیه ناموسی دیگه صورت گرفت تو کشور ولی چرا اون قتل پر رنگ نشد و این شد یک بخاطر اینکه این جنایت خیلی دردناکتر از اون  بود و این دختر بچه ای بیش نبود .

    دو یکی از علت های که صدای این عین توپ ترکید یه دلیلش به این خاطر که شاید این قتل باعث این بشه این حکم قصاص ولی دم از طرف قانون گذاران ایران یکبار دیگه با بند و لایحه ای تغییر پیدا کنه !

    کسی چه میدونه ؟!

     

    سه :

    اون مرد(البته نامرد بهتر است بگوییم تا مرد)  گفته بوده آبرو و ناموسش رفته پس بزار من اینو بکشم تا آبروی از دست رفته اش برگرده میگم دیگه ایشون اگر یه لحظه به خدای بالای سرش نگاه میکرد عمل خودش که  کل ایران که هیچ کل رسانه های جهانی را هم به کارش متمرکز نمیشد!!

     

     

    +

    من امروز یه کلیپ از خانواده اش دیدم که گفته بودند ایشون موقع قتل دخترش در هنگام خواب در حموم رو به روی زنش میبنده و دخترش که در کنار برادر کوچکش به خواب رفته بود میکشه بعد هم با همون داس خونی میره بسمت حیاط خونه (محوطه آزاد خونه ) و داد میزنه من کشتمش !!دخترم رو کشتم  و بمیرم من برای اون دختر که پدر موهای سر دخترش رو میکنه و به داس میچسبونه و این گونه فریاد میزنه و بقول باجناق همین آقا من دیگه اون رو در چهره ی یه  فرد مسلمان شیعی یا سنی یا  یه فرد یهودی یا  یه فرد مسیحی ندیدم بلکه او رو در چهره ای خود شیطان رجیم دیدم !!

     

    ++

    بقیه حرفامو ایشالا اگر عمری بود فردا میگم :)

    مرسی

    پاسخ:
    فقط میتونم بگم خدا رحم کنه به هممون. 
    خدا روش رو از هیچکس برنگردونه
    همین

    فمنیستی کجا بود ///////:

     

    شما یه سر بزن روستا های اهواز ... انقدر از این قبیل خبر ها دستتون میاد /:

    پاسخ:
    اونا رو که قبول دارم، ولی باید حساب دینداری رو از حماقت جدا کرد
    اون تعصبهای جاهلی ربطی به دین نداره
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

    در این برهه ی تاریخ، مادر دو فروند کوچولوی بازیگوش هستم!
    علی کوچولویی که از دیوار سفیدکاری بالا میرود
    و فاطمه حسنایی که در حال آموزش بالارفتن از دیوار است!

    و مادری که خداوند از دست این دو ترکیبِ عالی صبرش دهد!!

    ....
    هرچه که اینجا می نویسم، صرفا برداشتهای شخصی ذهن یک انسان است. پس دلیلی ندارد که حتما و قطعاً اشتباه نباشد. چرا که انسان ممکن الخطاست...
    من اینجا بلند بلند با خودم حرف می زنم.
    خطابهای پندآموز مرا فقط خطاب به خودم بدانید.

    بایگانی