ای‌شما!‌ ای‌تمام‌ عاشقان‌ هرکجا

نام یک نفر غریبه را، در شمار نامهایتان اضافه می کنید...؟

قبله مایل به تو...

شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۲ ب.ظ

بعد از پنج سال و اندی، تازه فهمیدیم که قبله خونمون اشتباهه!! 

حتی تو اون خونه قبلی، که اونور کوچه بود هم اشتباه وایمیسادیم!

تازه ما خوبیم! صاحبخونه ی قبلیمون که چهل ساله اشتباه وایمیسن!

مسجد محله مونم حتی قبله ش مثل ما دچار سوء تفاهمه!

چندروز پیش، کاملا اتفاقی با سه تا سنسور مختلف تو بادصبا، دریافتیم که سمت و سوی خونه ی خدا، حدود بیست درجه مایل به راست بوده و ما صاف نماز میخوندیم...

الان ما چطور میتونیم اینهمه آدم رو مجاب کنیم که قبله ی این کوچه ی عریض و طویل مایل به سمت راسته؟!

  • امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ

نظرات (۲۳)

-_________-

پاسخ:
همینقدر نابود!

به نظرم یه ذره اینور اونور اونقدر مهم نیست 

نباید به جزئیات بیشتر از اصل مطلب اهمیت بدیم

 

پاسخ:
ایکاش مرجع تقلید من تو بودی :))))))

😂😂😂

پاسخ:
:) 
همیشه بخندی :)

ماهم خونمون یکم قبلش مایل به کجه

 

من همش یادم میره

پاسخ:
اینکه خوبه، ما یه نفر داریم ۱۸۰ درجه پشت.و رو وایمیسه گاهی :| انقدر فراموشکاره

۲۰ درجه چیزی نیست...‌

 

من شنیدم تا ۴۵ درجه هم اشکال نداره😂

 

ولی من هر جا می رم حتما قطب نمای گوشی و می زنم... کلا به حرف صاحب خونه اعتقاد ندارم ///:

 

اولین نفری هم که تو خونه مون نماز خوند من بودم ... همراه با قطب نما😂

 

ولی جدی مسجد هم اشتباه کرده ؟

خیلیییی بعیده !

پاسخ:
بین علما اختلاف افتاده :)) 
جواب کامنتهای قبلی رو بخون، البته بستگی به مرجع تقلید هم داره

والا منم خیلی تعجب کردم، یعنی تو مسجد درمورد قبله تحقیق نمیکنن؟؟

اگر از این قضیه مطمئنید،سر کوچه یه اطلاعیه بزنید که همه ببینند...

پاسخ:
فکر نکنم از نظر شرعی چنین وظیفه ای داشته باشیم

تا چهل و پنج درجه که مشکلی نیست 

پاسخ:
اگه خیال کنی قبله به یه سمتی هست، و نماز بخونی (مثل ما تا الان) تا ۹۰ درجه انحراف هم اشکالی نداره، ولی اگه مطمئن بشی، دیگه نمیتونی منحرف بشی
  • میرزا مهدی
  • سلام یه چیزی راجع به معماری بگم؟ یه جا خوندم . خونه های ما تقریبا همه ش شمالی جنوبیه.

    یعنی مثلا خونه ای نداریم که شمال غربی جنوب شرقی ای باشه. مگر اینکه معمارش یه چیزی زده باشه و یا آدم لوس و بیمزه ای باشه که بخواد به طرز مزخرفی ساختار شکنی کنه. پس شمالی.جنوبی.

    موقعیت جغرافیایی کشور ما -مخصوصا اگر کشور رو با یه به اضافه بزرگ به چهار قسمت تقسیم کنیم و خودمون رو دربخشی که کاشان قرار داره فرض کنیم میبینیم-، به نحویه که قبله دقیقا با توجه به ساخت خونه های شمالی جنوبی، در جهت جنوب غربیِ خونه قرار میگیره یعنی در واقع همون ده پونزده درجه ای که گفتی. به همین شکل اونایی که تو یک چهارم پایین یعنی خوزستان و اونورا قرار میگرین و اونایی که تو سیستان و یا یک چهارمی که خراسان درِش قرار داره، قرار میگیرن، درجات چرخیدنشون به سمت راست بیشتر و کمتر هم میشه.

    ولی در همه حالت خونه ها کاملا نسبت به قطب جغرافیایی، شمالی جنوبی ساخته میشن. یعنی خورشید دقیقا در تابستان از سمت چپ خانه طلوع و از راست غروب میکنه

    پاسخ:
    خونه ی مامانمم قبله ش کج بود
    حتی خونه مادرشوهرمم
    حرفتون درسته، تقریبا کم جایی بوده که قبله ش صاف باشه. ولی رو نقشه که نگاه میکنیم گاهی خونه ها هم کجه، نمی‌دونم میشه بعنوان یه معیار درنظر گرفت یا نه، آخه آدم چندین سال تو یه خونه نماز میخونه

    تا چهل پنج درجه انحراف که مشکلی نداره فک کنم 

    پاسخ:
    س: شخصى با فرض علم به جهت دقیق قبله، عمداً مقدارى به سمت راست یا چپ منحرف شده و نماز مى‌خواند نمازهاى او چه حکمى دارد؟
    ج) اگر قبله را تشخیص داده، انحراف از آن ولو به مقدار کم صحیح نیست.

    مرجع مقام معظم رهبری
  • نرگس بیانستان
  • عزیزم به باد صبا اطمینان نکن. با قطب نما یا قبله نما امتحان کن. اپلیکیشن ها مطمین نیست

    اما اگه بازم متوجه شدی جهت دیگه ای درسته هم ب همسایه ها بگو هم ب اهالی مسجد

    پاسخ:
    بادصبا با اینترنت کار میکنه، یعنی اینترنتم اشتباه میکنه؟ 
    قبله نما نداریم، یکی هم قبلا داشتیم سمت و سوی تقریبی رو مشخص میکرد
  • میرزا مهدی
  • بابلسر امامزاده ای داره منسوب هستند به برادر امام رضا (ع) 

    سالهای ساله که ملت توش نماز میخونن.

    دوتا کار بزرگ کردم تو مسجد این امامزاده یکی اینکه بهشون ثابت کردم قبله ای که نماز میخونن رو به عمانه نه عربستان:))

    دوم اینکه به زور حالیشون کردم که خانمهای نماز جماعت اصلا به آقایون وصل نیستن و نفر اول صف خانمها دو ردیف از صف آخرِ آقایون فاصله داره....  میخواستن رفتاری که با گالیله شده بود را سر من در بیارن 

    پاسخ:
    کاری بس بزرگ و بس خطرناک انجام دادید!

    من نمیدونم این ائمه جماعات پس کارشون چیه؟ بدوبدو برن نماز بخونن و برن!
    (منم انگار باید منتظر سرنوشت گالیله باشم!)

    این که مسجد محل شماست. توی صحن حرم حضرت علی که همه مستقیم نماز می خونند یه بار یه کاغذ به دیوار زده بودند که قبله صاف نیست و مقداری انحراف داره.

    حتی توی صحن حرم کاظمین که نوساز هم هست, تا چند سال پیش صاف نماز می خونند و الان که برید با مقداری انحراف نماز جماعت را می خونند.

    پاسخ:
    :| من دیگه هیچ حرفی ندارم!!

    واقعا چرا؟!

    مسجد محله مام چندییییییییین سال قبلش صاف بوده بعد فهمیدن کجه:/

    حالا در و دیوار مسجدو پر کردن ازینکه بابا بخدا قبله کجـــــــــــه باز ملت صاف می ایستن:/

    +به نظرم یه حرکتی بزنین درین باره شاید وظیفه شرعی نباشه ولی خب بالاخره یه تذکری بدین شایئ جواب داد:)

    پاسخ:
    من نمیدونم اینا روز اول قبله نما نداشتن آیا؟؟

    +باید اول مطمئن بشم. 

  • نرگس بیانستان
  • ببین موقع اذان برو تو حیاط، خورشید باید سمت چپ صورتت باشه و چشم چپ تو اذیت کنه

     

    عزیزم به هر حال موظفی بگی حالا گالیله یا هرکی😂😂😂

     

     

    پاسخ:
    حدودش که درسته، همون ۲۰ درجه اختلافه، 

    آخه من خودمم یقینا نمیتونم بگم قبله کجه، چطور برم بقیه رو آگاه کنم؟
    بعدم نمیدونم وظیفه شرعیم هست یا نه

    سلام 

    چقدر وحشتناک

    محله ما هم احتمالا خیلی خونه ها اشتباه میکنن چون قبله خیلی خیلی کجه تو اینجا! 

     

    پیشنهاد میکنم یه بار دیگه با قبله نمای عقربه ای و غیر دیجیتالی تو کوچه و دور از تاسیسات فلزی امتحان کنید

    من امتحان کردم بعضی وقتا قبله باد صبا دقیق نشون نمیده 

    خلاصه قبل اینکه محله رو با خبر کنید حتما با مدل عقربه ای هم امتحان کنید :))))

    پاسخ:
    سلام
    فقط با باد صبا نبوده، با چندتا قبله نمای دیگه هم امتحان کردم، همشون میگن قبله مایله
    قطب نمای عقربه ای نمیدونم از کجا پیدا کنم

    حتما با عقربه ای امتحان کنید 

    این دیجیتالیا که تو موبایل هس خطا داره گاهی

    بازم هر جور صلاح میدونین

    شاید دوست و آشنایی کسی داشته باشه 🤔

    پاسخ:
    آخه چندتاش خطا داره؟ من چهار پنج تاش رو امتحان کردم، با سنسورهای مختلف


    یعنی چی تا نود درجه اشکال نداره ؟

    :|

    پاسخ:
    سؤال: مى‌خواستم بدانم که در نماز، انحراف از قبله تا چه حد مجاز است و به نماز لطمه‌اى نمى‌زند؟.

    جواب: عالماً و عامداً نباید منحرف شود، ولى اگر قبله را نداند و یا فراموش کند و از قبله منحرف شود و نماز بخواند و بعد متوجه شود، اگر به حدّ دست راست و یا دست چپ قبله نرسیده باشد (یعنى کمتر از 90 درجه باشد)، نمازش صحیح است.

    کلا گفتم که بدونید 

    نمیگم لزوما غلطه :) 

    البته استفاده از یه اپلیکیشن قوی خیلی موثره و احتمالا بادصبا قبله نمای خوبی داشته باشه

    ولی مربوط به خود گوشی هم خیلی میشه!

    ما یه بار با چند تا گوشی و یه اپ قبله رو سنجیدیم فقط یکی از گوشیا درست نشون داد

    خلاصه جهت اطلاع بود دیگه

    وگرنه من کی باشم که دخالت کنم :))) 

    ماچ ♡♡♡

    پاسخ:
    ای بابا. خوب کردی که گفتی عزیزم :) 
    ممنون از توجهت

    منظور من اینه که من خیلی محکم کاری کردم. عجیبه اگه چهارپنج تا قطب نما باهم اشتباه کنن
    ولی بازم وظیفه ی ما اینه که اول مطمئن بشیم :)

    با روحانی محل در میون بزارید

    بعد وظیفه ی اونه که اعلام کنه به همه

    چون هم حرفش اعتبار بیشتری پیش مردم داره هم بیشتر از شما به مردم دسترسی داره و با یه اعلام کردن توی بلندگپی مسجدی یا بالای منبر همه میفهمن

    پاسخ:
    ان شالله این کار رو میکنیم :) 

    ممنون از همدلی و همیاریتون :)

    منم یکسال مستقیم نماز میخوندم بعد یکسال رفتم مسجد محله دیدم قبله مایل به چپ هست. 

     

    پاسخ:
    حالا ما برعکس شده. مسجد تو کوچه که قبله ش صافه. 
    شماها قطب نمای عقربه ای نداریدووو؟؟

    اولا ک خیلی هم از بادصبا مطمین نباش من برا خونه مون گذاشتم کج نشون میده درحالیکه صافه.ب هرحال مسجد قطب نما و قبله نما میارن

    دوما.پسر صاحبخونه قبلی میگن‌ک حتی مسجد امام حسن و مسجد دروازه جوشقان هم ب همینطرف میخونن

    سوما اگر در فرض حرفت درست باشه میگن ک بعضی مراجع گفتن ک در مساجد قبله یه کم اگر تغییر کنه و صف زیباتری ایجاد کنه اشکال نداره.پس مسجد رو بیخیال شو و دنبال راهی برای اثبات ب خودت باش.مجبور نشی بعدا همه رو قضا کنی

    پاسخ:
    آخه فقط باد صبا نبوده که، چندتا نرم افزار دیگه هم امتحان کردم

    بعدم باید حواست باشه فلز نزدیکت نباشه وگرنه منحرف میش
    تو یه قبله نما داشتی، چیکارش کردی؟

    من؟؟؟کی؟؟؟؟کجا؟؟؟؟

    پاسخ:
    چرا، ازون گومبولیا که شیشه ای بود وسطش یه گومبولی مشکبگی بود تو آب شناور بود، سالها پیش خونه مامان داشتی

    سلام

    ما خونه قبلی مون قبله به سمت راست کج بود همسایه مون به سمت چپ وایمیسادن. گفتیم هم قبول نکردن و گفتن باد صبا اینجور نشون داده. مشکلشون این بود که گوشی رو با خیابون موازی نکرده بودن. همینجوری گذاشته بودن کف زمین جهتی که نشون داده بود رو قبله گرفته بودن در حالی که باید گوشی رو طوری قرار میدادن که خیابون و کوچه توی نقشه موازی خیابون و کوچه واقعی میشد.

    شما که اینکار رو کردین درسته؟

    پاسخ:
    سلام
    نکته خوبی بود
    بله با همه ی قطب نماهایی که امتحان کردم، به صافی کوچه مماسش کردم. بادقت. بازم اندکی کجه
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

    در این برهه ی تاریخ، مادر دو فروند کوچولوی بازیگوش هستم!
    علی کوچولویی که از دیوار سفیدکاری بالا میرود
    و فاطمه حسنایی که در حال آموزش بالارفتن از دیوار است!

    و مادری که خداوند از دست این دو ترکیبِ عالی صبرش دهد!!

    ....
    هرچه که اینجا می نویسم، صرفا برداشتهای شخصی ذهن یک انسان است. پس دلیلی ندارد که حتما و قطعاً اشتباه نباشد. چرا که انسان ممکن الخطاست...
    من اینجا بلند بلند با خودم حرف می زنم.
    خطابهای پندآموز مرا فقط خطاب به خودم بدانید.

    بایگانی