ای‌شما!‌ ای‌تمام‌ عاشقان‌ هرکجا

نام یک نفر غریبه را، در شمار نامهایتان اضافه می کنید...؟

فهمش انقد سخته؟؟!

يكشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۹ ق.ظ

میگما

این خارجیا که اینقدر متمدن و بافرهنگن، چرا نمیتونن درک کنن که هر کشوری فرهنگ مخصوص به خودشو داره، مثلا تو یه فرهنگی شاید دست دادن خانما با آقایون قبیح باشه، آر یو آندرستند؟؟؟


هشتگ اون آقائه که رفته مدال بده به دختر ایرانیه، دختره دست نداده این ضایع شده مث بچه ها قهر کرده!

قبول دارم هشتگش یه کم طولانیه!

  • موافقین ۸ مخالفین ۰
  • ۹۸/۰۴/۱۶
  • ۱۹۷ نمایش
  • امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ

نظرات (۱۶)

  • مردی بنام شقایق ...
  • سلام

    خو مسئله اینه که اون دست ندادنه تو فرهنگ اونا فوشه :))))


    توضیح یه سری چیزا هم تو چند ثانیه سخته

    برا خود من چند بار پیش اومده تو جلسه با خارجیا خانوماشون دست دادن و من همینجوری مثه جیگر چند ثانیه نگاشون کردم تا خودشون دستشون رو بکشن.

    بعد برا یکیشون تو بریک تایم توضیح دادم که چرا ما نمیتونیم دست بدیم با خانوما. تشکر کرد ازین که براش توضیح دادم و گفت من فکر کردم شما دارین به من توهین میکنین و الان فهمیدم که قصد توهین نداشتین. ولی نمیتونم درک کنم این قانون کشورتون رو مثل همین پارچه ای که باید روی سرم بذارم.

    (کلا درک همه چی مشکل بود براش)
    پاسخ:
    سلام
    توضیحاتتون درسته، ولی این برا امثال منه که تو خونم نشستم پامو از مشهد اونورتر نذاشتم،کسی که تو سطح بین المللی کار میکنه باید این اختلافات فرهنگی رو درک کنه، حداقل اینه که قهر نکنه، پس چی به اینا یاد میدن؟؟
  • میرزا مهدی
  • اصلا قصدم دفاع کردن نیست ولی یه سریا واقعا هنوز نمیدونن این ملزماتِ شرعِ اسلامو. کتاب سفیر رو خوندید؟ ایشون در چند جا اشاره میکنن به این موضوع. نویسنده ش خانمه و خیلی هم خانمانه نوشته(من چرا خوندمD:) 
    شما حرص نخور...
    پاسخ:
    خب منم نمیگم بره مسلمون بشه یا شرعیات یاد بگیره
    میگم کسی که با آدمای ملتهای مختلف سروکار داره باید این تفاوتهای فرهنگی رو درک کنه.نوع آداب و رسوم هرکشوری مختص به خودشه
    کتابه رو هم نخوندم،ولی سعی میکنم پیداش کنم و بخونم
  • ♕αяαмεsн♕ ...
  • :)
    پاسخ:
    :)
  • نباتِ خدا
  • از یه کم بیشتر طولانی بود :/ :) 
    پاسخ:
    طولانی تر ازاینم میشد گفت، فاکتورگرفتم ازش
  • روناک رخساری
  • زورگوتر از همه خودشونن بابا
    پاسخ:
    ادعای آزادی هم دارن
    اینا که خارجین بگووو با نفهمای داخلی چه کنیم سید
    پاسخ:
    اونا رو دیگه بگو خدا چیکارشون کنه!
    والا.
    خواستم یه چیزی بگم گفتم بذار اکثریت‌شونو قضاوت نکنم.

    + جدیدا این اتفاق افتاده؟
    پاسخ:
    اکثریت گفتن دیگه، شمام بگید
    بله دیروز گویا
    حالا مگه ایرانی ها فرهنگ کشورای دیگه رو درک میکنن ؟ مثلا اگه طرف اینجا بی حجاب بگرده نمیزنن چشم و چارشو کور کنن ؟ 
    پاسخ:
    سلام
    نه والا
    ما تو همین بازار کاشون که میریم خرید، پراز آدمهاییه که فقط بخاطر قانون کشور ما یه تیکه پارچه انداختن دورگوشاشون، هیچکدوم نمیزنیم چش و چارشونو کور کنیم، میگیم خب اینا مسلمون نیستند فرهنگشونه
    خواستم بگم اکثریت اینا اصولا تا جایی این تفاوت‌هارو به رسمیت می‌شناسن و قبول می‌کنن که به نفعشون باشه.
    پاسخ:
    دقیقا
    آزادی تا جایی اعتبار داره که با تفکرات ماتریالیستی بزرگواران هنخونی داشته باشه
    @سبو بانو 
    سلام 
    اصلا از شما بانو  انتظار نداشتم اون کلمه "نفهم " رو حداقل خطاب به داخلی ها بگین حتی اگر اشتباه میکنن !!
    البته ببخشید ها :)


    +
    جز فرهنگ که نمیشه گفت جزء دین مون و توصیه ی دین مون است :)
    حالا خارجی ها رو بیخیال خودتون رو ناراحت نکنید :)) حرص نخورین :)))


    سلام بر ام شهر آشوب مادر علی کوچولو :)

    پاسخ:
    سلام
    منظورش اوناییه که با فرهنگمون عناد دارن

    منظورمن فرهنگ اسلامیه، هزاروچهارصد و اندی ساله که جای فرهنگ ایرانی فرهنگ ایرانی اسلامی به این مردم حکومت میکنه
    علی کوچولو شیطونیاشو کرده الان لالا کرده :)
    دم شما گرم که اینکار و نمیکنید
    ولی واقعا 90% اینکار و میکنن 
    پاسخ:
    نه، باورکنید که ده درصدم این کارو نمیکنن، اکثرا بی تفاوت از کنارشون رد میشن، ولی کسی بهشون معترض نمیشه که چرا حجابت فلانه
    واسه همین توریستا ایران رو یکی از امنترین جاهای دنیا برای گردش میدونن

    شما مشهدین یا کاشان؟ (سوال پیش اومده بعد از خوندن پاسخ به کامنت اول)
    من سه سالی یه جایی دور بودم بعد یه پروفسوری که خیلی هم دوستشون دارم هنوز و هر از گاهی هم از کمک هاشون به خودم یاد می کنم بعد دو سال و اندی آشنایی با من، یه روز اومد تو اتاق با همه دست داد، برای من هم دست دراز کرد. حالا نکته دیگه اش اینه که ایشون روس نمای اصالتا اهل یکی از کشورهای پساشوروی بود که مسلمون کمونیست شده ان و به هرحال حدود اسلامی رو می شناسن. مضاف بر اینکه می دونست من در ماموریت دولتی ام و به فرض هم اگه از این ایرانیایی باشم که با خروج از کشور، تغییراتی می کنند، در اون زمان چنین امکانی ندارم و مجبور به ریا و حفظ ظاهر هستم (از صمیم قلب متاسفم که برخی از همسران و دختران مامورین اینطورن) بعد جالبه اون وسط بیست نفر داشتن از پروفسور عذرخواهی می کردن که تو رو خدا ببخشید که ایرانی ها دست نمی دهند. بعد یه پروفسور دیگه ای اون وسط گفت اینا سلام نمی کنند!!! تعریفش این بود. البته من بعد برای پروفسور 2 توضیح دادم که ما سلام می کنیم البته. و توضیح هم دادم که من از پروفسور 1 عذرخواهی نکردم چون ایشون باید از من عذرخواهی می کرد که با وجود آسیای میانه ای بودن و آشنا بودن به احکام اسلامی بازم اون دست سه نقطه اش رو دراز کرده سمت من ;)
    پاسخ:
    ما نسبمون میرسه به سفالینه ای از خاک سیلک! همشهری سهرابیم

    قطعا اون باید عذرخواهی میکرده
    حرف منم همینه که اگه برای اختلافات فرهنگی گریبان چاک میدن چرا ازونور بوم میفتن؟؟ چرا فرهنگ ما رو نادیده میگیرن و انتظار دارن به فرهنگ اونا احترام گذاشته بشه
    کامنت شما درواقع اصل حرف من بود
    بابا اینا خودشونو مسخره کردن... والله ما که هیچی هم از اداب معاشرت بین الملل نمیدونیم و پامون هم به لب مرز نرسیده، هرازگاهی چارتا گوگل میزنیم اندر باب تفاوتای فرهنگی و اینکه چی توی کدوم فرهنگ چجوریه؟
    مشکل اینه که بخاطر یه سری رفتارها فرهنگ ما از اون ابهت و اصالت و عزتش دور افتاده و از اونطرف هم بیشعوری داره دور از جونمون فراگیر میشه...
    پاسخ:
     دقیقا منم موافقم
    نه که ندونن. نمیخان که بدونن
    سلام مومن. جزاکم الله خیرا


    عرض کنم که فرهنگ یه کشور(عرف) فرق داره با احکام اسلامی...

    ما در ایران، عرف و شرعمون قاطی شده با هم....


    در بسیاری از کشورهای اسلامی، حتی ایران خودمون در زمان طاغوت، مردم، مسلمون بودند اما حجاب هم نداشتند...
    ابوی ما تعریف می کرد که مثلا به مناسبت روز مبعث، فلان خواننده زن تو تلویزیون برنامه داشت در حالی که مست هم بود...
    منظورم به اینه که خیلی از افراد، هنوز هم با اینکه ظاهرا مسلمونند اما به واقع پایبند به احکام اسلامی نیستند...

    از اون طرف، شرقی ها، اصولا آدم های با حیایی هستند...که این در فرهنگ ایرانی به مراتب بیشتره...
    و اصلا ربطی به حکم اسلامی نداره...

    بعد این دو مقوله با هم ترکیب میشه و نتیجه ش میشه همین که دختر ما حاضر نمیشه با اون خارجیه دست بده...که البته کار درستی انجام داده...

    اما اون بنده خداها هم تقصیری ندارند...چون در اطرافشون مسلمون واقعی نمی بینند به خطا میرن...ضمن اینکه برخی به غلط حمایتشون می کنند....

    یادمه چند سال پیش یه خانم ورزشکار ما، موقع مدال گرفتن با چادر ظاهر میشه...و مسئولین وقت بابت چادر سرکردن ایشون، معذرت خواهی کرده بودند! و بلافاصله هم از تیم کنار گذاشته شد!

    خلاصه که تقصیر اونها نیست...از ماست که بر ماست....





    عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب
    یا علی
    پاسخ:
    سلام مومن
    باهمه احترامی که براتون قائلم کاملا باهاتون مخالفم
    فرهنگ ما اتفاقا خیلی فرهنگ غنی و باحیاییه. این که الان اینجور شده رو نگاه نکنید. شما فرهنگ غنی اسلامی ما رو ببینید.
    اونی که فرمودید زنه برا مبعث خونده هم هیچ ربطی به فرهنگمون نداره. اون تحمیل طاغوت بوده. وگرنه ما در زمان قاجار و قبلش همچین چیزایی نداشتیم. زنان دربار هم اون موقع با پوشیه رفت و آمد میکردن. اینا کار زمان پهلویه که میخاست فرهنگ اسلامی رو از ایران جدا کنه. مردم عادی این چیزا رو زشت میدونستن

    بعدم فرهنگ رو شما چی تفسیر میکنید؟ فرهنگ مجموعه آداب و رسومیه که اصیله و از گذشته رسیده. در فرهنگ اصیل ما آیادست دادن زن با نامحرم قبیحه یا حسنه؟                     
    مجددا سلام عرض شد



    قرار نشد قوری برداشت کنی مومن(لبخند)

    عرایض رزمنده را دوباره بخونید لطفا...

    در با حیا بودن ایرانی ها که شک نیست...رزمنده هم که غیر از این نگفت(لبخند)
    عرض کردم که فرهنگ یه جامعه در واقع عرف اون جامعه است...و عرف یه امر پایداری نیست...بر عکس شرع که حالا کاری به احکام اولیه و ثانویه نداریم...کلی عرض می کنم...

    یه مثال بزنم...
    یه مدرسه را در نظر بگیرید...
    همه دانش آموزان موظفند با لباس فرم برن مدرسه...اگه یکی اومد گفت آقا من امروز یه لباس دیگه می خوام بپوشم، این با فرهنگ مدرسه نمی خونه...اما همین شخص می تونه در جای دیگه اون لباس مورد نظرش را بپوشه...
    بعد همین مدرسه میاد میگه آقا از امروز، به جای اینکه صندلی های کلاس ها، پشت سر هم باشه، دور تا دور همه...
    غیر از این هم نباید باشه...
    حالا بگو کلاس ها همیشه همینطوره که صندلی ها به ردیف پشت سر هم باشه، میگه نه..از امروز اینطوری...
    و این میشه فرهنگ این مدرسه...

    و کم کم این مسیله یه امر عادی میشه...
    حالا اگه دانش آموزان اون رفتند یه مدرسه دیگه براشون عجیبه که صندلی ها پشت سر هم باشه...

    اینکه مثال اون خواننده را زدم برای این بود که بگم اون زمان هم فرهنگ شده بود در کل جامعه...یا به قول شما، تحمیلش می کردند که فرهنگ بشه...
    وگرنه کاملا فرمایش شما صحیحه که ایرانی ها در عهد باستان هم حجاب داشتند...
    حتی همین چادری که الان سر می کنند مربوط به همون زمان بوده به طوری که عرب ها وقتی وارد ایران شدند می گفتند زنان ایرانی روسری ای سر می کنند که تا پاشون ادامه داره...

    در فرهنگ(عرف) ایرانی ها حجاب و به طور کلی بسیار از رفتارهای درست، یه امر بدیهی بوده...به همین خاطر هم وقتی اسلام وارد میشه ازش استقبال می کنند...

    اما همونطور که عرض کردم در ایران عرف و شرع ما قاطی شده..نه اینکه بگم بده یا خوبه ها...نه ...منظورم فقط ترکیب اونهاست...
    یه عالمی در مجلسی از شاگردانش می پرسه:
    -بچه ها شما می دونید اسم همسر امام علی چیه؟
    همه میگن:- بله فاطمه زهرا سلام الله علیها
    -اسم دخترش چیه؟ ...
    -حضرت زینب...
    -حالا کی حاضره بلند بگه اسم همسرش چیه؟
    کسی بلند نمیشه...
    ایشون می فرماید که در اسلام، اینکه شما اسم همسرت را بگی، ایرادی نداره اما در عرف ما ایراد داره و به علت ترکیب عرف و شرع ماست که ما حاضر نیستیم به اینکه کسی اسم همسر ما را بدونه..."
    باز هم عرض می کنم منظور قبول یا رد این موضوع نیست منظور نشان دادن ترکیب این دو مقوله است...

    بعدم فرهنگ رو ما هم مثل شما تفسیر می کنیم(لبخند)
    منتهی در فرهنگ اصیل ما، در جاهای مختلف، دست دادن با نامحرم فرق داره...
    شما اگه بین عشایر برید طرف موهاش پریشونه، با نامحرم هم دست میده اما بی حجاب نیست...حجاب رفتار داره...چون در فرهنگ اون این کارها بی حجابی محسوب نمیشه...
    اما اگه همین شخص با علم به اینکه این کار ایراده، باز هم انجامش داد، بی حجابه...
    در حالی که قبل و بعدش هم مسلمون بوده...

    الان رسوندم مطلبو؟
    رزمنده را نزن مومن...بچه که زدن نداره(لبخند)


    عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب
    یا علی
    پاسخ:
    ماشالله به پرچونگیتون! (لبخند)
    اشکال تفاسیر شما اینه که فرهنگ رو مثل لباس فرم مدذسه میدونید که سال به سال بشه عوضش کرد!
    تعریف فرهنگ مال یه سال دوسال نیست، مال قرنهاست.
    حالا دراین فرهنگ قرنهای اخیر، دست دادن زن و مرد جایگاه داره آیا؟؟
    مجددا سلام عرض شد


    عارضم خدمت شما که بنده هیچ وقت با نامحرم دست نمیدم و هیچ وقت هم موافق این داستان نیستم...
    همونطور که عرض کردم حرکت اون خانم هم، کار درستی بوده...این یک...

    دوم....به نظرم شما دارید کاملا قوری برداشت می کنید...
    جرات ندارم یه منبر دیگه برم وگرنه قطعا بیش از منبرهای قبلی میشه(لبخند)
    برای همین خواهر یه بار دیگه عرایض رزمنده را بخونید لطفا...
    چون رزمنده است و منبرهاش(لبخند)


    داستان ما مثل اون داستانیه که دو نفر با هم دعواشون بود...
    اولی می گفت اول نماز بعدا غذا
    دومی می گفت نه...اول غذا بعد از نماز...


    خلاصه که همین...
    از روی "مدرسه" هم یه خط املا بنویس!(لبخند)


    عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب
    یا علی
    پاسخ:
    سلام مجدد
    احتمالا هردو داریم یه حرف میزنیم
    فک کنم داریم جدال غیراحسن میکنیم.
    پس شما را بخدای منان می سپارم :D

    پست بعدی روبخونید و نظر بدین. ممنون از التفاتتون :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

    در این برهه ی تاریخ، مادر دو فروند کوچولوی بازیگوش هستم!
    علی کوچولویی که از دیوار سفیدکاری بالا میرود
    و فاطمه حسنایی که در حال آموزش بالارفتن از دیوار است!

    و مادری که خداوند از دست این دو ترکیبِ عالی صبرش دهد!!

    ....
    هرچه که اینجا می نویسم، صرفا برداشتهای شخصی ذهن یک انسان است. پس دلیلی ندارد که حتما و قطعاً اشتباه نباشد. چرا که انسان ممکن الخطاست...
    من اینجا بلند بلند با خودم حرف می زنم.
    خطابهای پندآموز مرا فقط خطاب به خودم بدانید.

    بایگانی